Statistik från Bil Sweden visar att Gotland har en blygsam ökning av antalet nyregistrerade bilar under perioden januari till september 2015. Det handlar om totalt 1 009 bilar, jämfört med 1 000 samma period 2014. Under september registrerades 100 bilar, vilket är 3 mer än samma månad 2014.
Antalet nyregistrerade supermiljöbilar (elbilar/elhybridbilar) har mer än fördubblats på Gotland under januari-september 2015 (38) jämfört med 2014 (15). Det placerar Gotland på andra plats när det gäller andelen supermiljöbilar av samtliga nyregistreringar i länet med 3,8 procent. Jämtland toppar listan med 4,2 procent och Stockholm (som har det största antalet supermiljöbilar) kommer på en tredje plats med 2,9 procent.
Roger Ogestad, Visby bilcity, har lagt märke till att intresset för miljöbilar ökar.
– Det är ett större intresse för både rena elbilar och laddhybrider, men försäljningen har inte ökat så mycket. Försäljningen är ganska traditionell.
Han har också märkt av ett ökat intresse för olika finansieringssätt. Konsumentleasing, där kunden slipper kontantinsatsen och får en fast månadskostnad där bland annat service ingår, är på uppgång.
Dennis Lundin, Lundins bil, märker också av ett ökat intresse för elbilar.
– Det är en rätt optimal bil för Gotland, eftersom vi har mycket korta körsträckor. Men vi har inte så stort sortiment, säger Dennis Lundin och i butiken finns inte en enda elbil.
När det gäller försäljningen är det främst bensin- och dieselbilar i mellanklassen som säljer. Både Dennis Lundin och Johan Bengtsson, Bilhandlarn, berättar att andelen sålda bensinbilar har ökat.
– Vi säljer mest mellanklassbilar, bensindrivna. De senaste två åren har de blivit så snåla, säger Johan Bengtsson.
Elbilar är ännu för dyra för privatkunderna, menar han.
– De som ska köpa el måste ha stora plånböcker, det är inga privatpersoner som köper. Det är status att köpa elbil, men vi vanliga löntagare får hålla oss till fossila bränslen ett tag till.
Han siar om framtiden:
– Om 30 år är det nog bara elbilar som gäller och entusiaster som vill ha diesel och bensin. Men det är omöjligt att veta vad som kommer att gälla i framtiden, det händer så mycket i branschen.
Det finns andra miljövänliga bränslen, men han konstaterar att el är bekvämt och lätt att få tag på. Däremot kostar det att tillverka.
– Solenergi skulle vara det bästa! säger Johan Bengtsson.