Mindre vägunderhåll och skräpigare stränder

Snöröjning på enskilda vägar, försäljning av hamnar, färre busslinjer och övergivna badplatser. Här är listan på tekniska förvaltningens besparingsförslag.

Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden berättar om förslaget med sponsring genom projektet "Besökspeng till Gotland".

Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden berättar om förslaget med sponsring genom projektet "Besökspeng till Gotland".

Foto: Malin Stenström

besparingar2016-05-25 17:09

Tekniska nämnden ska spara sammanlagt 20 miljoner under åren 2017-2019. Förvaltningen har tagit fram en lista över besparingsförslag och förslag på nya intäkter.

Besparingsförslagen består av tio punkter som totalt beräknad spara drygt 14,7 miljoner kronor.

1. Avveckla ansvaret för driften av Botaniska trädgården, besparing 1,2 mkr (effektuerad besparing 2017)

2. Minska kostnaderna för grön skötsel utanför Visby, besparing 200000 kr (2017)

3. Avveckla engagemang vid kommunala mindre badplatser, 100000 kr (2017) Föreslagna badplatser: Sandhamn, Skär, Lausviken, Ronehamn, Valleviken, Katthammarsvik, Hammars samt Herta.

4. Avveckla underhåll för enskilda vägar med statsbidrag, 4 mkr, (2020)

5. Sälj Snäcks och Ronehamns camping, 1,2 mkr (2020)

6. Kollektivtrafik enbart på stomlinjer, 5 mkr (2019)

7. Se över markinnehav (skog mm), 150000 kr (2017)

8. Försäljning av olönsamma hamnar, 600000 kr (2018)

9. Upphöra med snöröjning av enskilda vägar utan statsbidrag, 1,8 mkr (2017)

10. Översyn av lokala avtal, 470000 kr, (2017)

Tekniska nämnden beslutade på onsdagen att listan över förslag gäller tills vidare, med vissa undantag. Exempelvis vill politikerna ha en konsekvensanalys av vad som händer om regionen släpper driften av Botaniska trädgården. Trädgården är ett viktigt besöksmål för turister i Visby.

– Stängs trädgården om vi tar bort stödet? resonerar Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden.

När det gäller besparingsförslag två så vill nämnden att man även ser på grönskötseln i Visby. Politikerna tror och hoppas att det finns mer pengar att spara på det området.

– Vi ser att man kan sköta en hel del på entreprenad, mer rationellt, till exempel tillsammans med Gotlandshem. Enligt förvaltningen är 200000 kronor en väldigt försiktig summa, vi tror att det kan blir mer, säger Eva Gahnström (C).

Även underhållet av mindre badstränder vill nämnden utöka till att se över även andra besöksplatser. Samtidigt vill man även här se en konsekvensanalys.

– Vi måste se vilka konsekvenser det får för besöksnäringen om vi avvecklar sophanteringen på de här platserna, så vi inte förlorar pengar i slutändan, säger Katarina Krusell (Mp).

En avveckling av underhållet av enskilda vägar med statsbidrag beräknas spara fyra miljoner kronor. Lösningen är att alla vägar ska skötas av vägföreningar.

– Det är inte realistiskt. Regionen måste vara med och betala för sin mark och vi har också viktiga turistvägar som vi inte kan överge, säger Eva Gahnström (C).

Nämnden ställer sig också tveksam till förslaget att endast köra kollektivtrafik på Gotlands tre stomlinjer, linjerna 10, 11 och 20. Förslaget innebär att många områden då bli helt utan kollektivtrafik, exempelvis Lummelunda, Hangvar, Östergarn, Ljugarn, Väte och Eksta.

– Vi tror att vi behöver lite mer än stomlinjer, säger Tommy Gardell (S).

Nämnden tror att det kan finnas andra lösningar än bussar, exempelvis anslutningstrafik och samåkning.

Kollektivtrafikavtalet löper ut först halvårsskiftet 2019. Om Gotland bildar region med Stockholm blir förutsättningarna helt andra eftersom det bara kan finnas en huvudman för kollektivtrafiken inom en region, vilket innebär att SL tar över trafiken på Gotland.

Även förslaget om avveckling av snöröjningen på enskilda vägar bromsas av nämnden. De borgerliga partierna samt Miljöpartiet vill inte att man genomför förslaget. Det finns en risk att enskilda vägar privatiseras och att bommar sätts upp som hindrar allmänhetens tillträde.

– Snöröjning är ett incitament för att hålla vägarna öppna för allmänheten, säger Katarina Krusell (Mp).

Tekniska förvaltningen har även förslag för att öka intäkterna med närmare fem miljoner kronor. Bland annat vill man genomföra projektet "Besökspeng till Gotland" där besökare sponsrar regionen med en tjugolapp när de besöker ön, vilket väntas generera fyra miljoner kronor.

LÄS: Turistavgift till Gotland

LÄS: Expressen sågar förslaget

LÄS: Här har turistskatten tagits emot positivt (plusartikel)

Förvaltningen föreslår även att Region Gotland ska hyra ut reklamplatser inom hamnområdet (beräknad intäkt 500000 kr), sälja reklam på och i bussar (200000 kr) samt undersöka möjligheten att etablera ställplatser för husbilar (oklart hur mycket det kan generera).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om