Alla gillar de nya "veckorna"

Gotlands förenade besöksnäring, GFB, samlade på onsdagen en del av öns turistföretagare till den årliga besöksnäringsdagen.

Foto: Dennis Pettersson

BESÖKSNÄRINGSDAGEN2015-10-14 16:24

LÄS OCKSÅ: Smått och gott från dagen: Frukostknepet, kockkris och turistinvasion

Siffrorna som visades framme på scenen under onsdagen gjorde företagarna på mer än gott humör. Trots att det inte blev den "supersommar" som man pratade om i augusti går säsongen 2015 till historien som ett bra turistår på Gotland. Antalet besöksnätter blev fler, flyg- och båttrafik visar positiva siffror.

Destination Gotland ökade exempelvis antalet passagerare på norra linjen med 3,3 procent (juni-augusti) om man jämför med året innan. På södra linjen tappade man dock cirka en procent. Gotlandsflygs vd Ola Mattsson berättade att bolaget ständigt ökat antalet passagerare sedan 2012. Visby Airport måste nu matcha det ökade antalet resenärer och satsar därför på en utbyggnad av flygplatsen.

LÄS MER: Flygplatsen byggs om för miljoner

De siffror som förvånade och gladde mest var kanske ändå statistiken som visar att de nya temaveckorna blev så populära.

– Vi är urlyckliga för det, säger Sanna Kleven, vd på Clarion hotell Visby.

Clarion hotell tillsammans med Scandic och Strand hotell ökade beläggningen med 14 procent under Crimetime och 15 procent under Artweek.

Destination Gotland hade nästan 10 procent fler resenärer de här veckorna än vad man haft tidigare år.

Madeleine Nilsson, kulturutvecklare vid Region Gotland, undrade hur företagarna nu resonerar för att svara upp till framgången med temaveckorna nästa år.

– Flyget och båtarna måste se till att möta det ökade antalet besökare de här veckorna, sade hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!