Destination Gotland och Swedavia redovisar månadsvis på respektive sajter hur många resenärer de haft under den senaste månaden. Nu ville vi jämföra hur det gått veckovis, vecka 27 till 32, under de senaste fem åren. Vi ville se om det gick att dra några slutsatser för respektive veckor. Statistiken kom snabbt från Swedavia – men Destination Gotland har valt att inte lämna ut statistiken. Bolaget menar att de inte vill dela med sig av veckovis statistik om den veckovisa statistiken inte redovisas på Swedavias hemsida.
– Vi publicerar vår statistik på samma sätt som Swedavia gör för flyget och SCB (Statistiska Centralbyrån, reds anm) gör för antalet gästnätter och båda visar upp månadsvis. För att kunna göra en korrekt jämförelse behöver vi visa samma sak och harmonisera med varandra, säger Adam Jacobsson, marknads- och försäljningschef vid Destination Gotland.
Matz Bengtsson, verksamhetsledare vid Gotlands Förenade Besöksnäring, säger att det förs en diskussion med Destination Gotland om vilken typ av statistik som lämnas ut.
– En veckovis statistik skulle såklart vara ännu bättre och tydligare för näringen. Men det finns ju också annan data som är viktig att titta på. Vi för hela tiden en diskussion med Destination Gotland om hur informationen skall redovisas och har en bra dialog. Ett sådant exempel är att vi från och med nu kommer att kunna redovisa hur många gotlänningar respektive besökare som har rest med färjorna, säger Matz Bengtsson.
Cecilia Daun, vd Clarion Hotel Wisby, säger att det hade varit positivt om de fick ta del av siffrorna för sommaren.
– Jag vill alltid ha de aktuella siffrorna och i alla fall hur det såg året innan. Vi är helt beroende av att förstå om våra siffror följer trenden som är på Gotland. Månadsvis räcker bra under året, men för de kritiska veckorna som är under sommaren hade det varit tacksamt att få veckovis statistik, säger Cecilia Daun.
Christer Bruzelius, vd Destination Gotland, menar att det är bäst att lämna ut samma typ av statistik – för att det ska bli så lätt som möjligt att jämföra.
– Vad som är viktigt när det gäller statistik är att man arbetar konsekvent och jämför äpplen med äpplen. Nu kommer vi börja lägga ut hur det ser ut med fördelning mellan gotlänningar och besökare, säger Christer Bruzelius.
Kommer ni att börja lämna ut veckostatistik?
– Hur man än vrider och vänder på statistiken, så måste man se det som en helhet och där är till exempel gästnätter en viktig del och prisutvecklingen där. Alla andra lämnar ut månadsvis och då ska man vara konsekvent och lämna ut det så. Jag tycker att man ska göra det på ett jämförbart sätt och standarden är att köra det månadsvis, säger Christer Bruzelius.
Gunnar Jonasson, chef på Visby flygplats, säger att det var självklart för dem att lämna ut statistiken:
– Ju mer statistik vi kan dela desto bättre underlag har vi för diskussioner inom besöksnäringen och veckor är mer jämförbara än månader. Det är mer relevant i ett perspektiv när det gäller sommaren på Gotland, säger han.