Så ska Gotland locka utländska turister

Gotland lockar förhållandevis få internationella turister, jämfört med övriga Sverige. Det vill man dock ändra på. "Finns stor utvecklingspotential", säger turistbyråchefen.

Besöksnäring2016-04-12 16:49

På tisdagen arrangerade Gotlands Besöksnäring, Inspiration Gotland och Region Gotland en besöksnäringsdag på Clarion Hotel Wisby. En stor del av dagen ägnades åt diskussioner och seminarier om internationell turism, ett område där Gotland har mycket kvar att utveckla, enligt turistbyråchefen Daniel Eriksson.

– Vi har en låg andel internationella besökare rent generellt. Man brukar prata om att 25 procent av turisterna i Sverige är utländska, men här på Gotland är andelen omkring tio procent, och det har stått ganska still de senaste åren. Så det finns onekligen stor utveklingspotential, säger han.

Varför behöver Gotland de internationella besökarna?

– Den svenska marknaden är ganska statisk. Det finns ju omkring nio miljoner svenskar, medan man brukar säga att den internationella marknaden består av 81 miljoner personer som tittar på Sverige som ett tänkbart besöksmål. Det är en stor anledning.

– Andra anledningar är att internationella turister reser på ett annat sätt än vi svenskar gör. Det innebär att de till exempel reser andra delar av året. Dessutom finns det undersökningar som visar att en utländsk besökare spenderar nästan dubbelt så mycket pengar på shopping som en svensk.

Enligt Daniel Eriksson finns det olika sätt att locka hit turisterna från andra länder.

– Det handlar ju om att förmedla bilden av Gotland, och det kan man göra på många sätt. Det kan handla om kampanjer, om att få Gotland att synas i filmer och om pressresor där vi får hit utländsk media som skriver om Gotland. Vi utnyttjar helt enkelt journalisterna, säger han skämtsamt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!