”Vi måste gadda ihop oss mycket mer”

Förlängningen av Gotlands turistsäsong går åt rätt håll. Men utvecklingen med fler utländska turister som reser under vår och höst kräver mer arbete. Inte minst på landsbygden.

Turistens tid är nu. Besöksnäringen på Gotland ska jobba på bred front för att utöka säsongen. Utländska turister har en viktig roll eftersom de i större utsträckning än svenskarna reser andra tider på året än sommaren.

Turistens tid är nu. Besöksnäringen på Gotland ska jobba på bred front för att utöka säsongen. Utländska turister har en viktig roll eftersom de i större utsträckning än svenskarna reser andra tider på året än sommaren.

Foto: Jenny Nilsson

Besöksnäring (GT)2017-04-29 05:01

Från ett mindre kontor vid torget i Roma, säljer och förmedlar Gunilla Söderlund boende åt anläggningar i hela landet genom bovidhavet.com, en sida som satsar på havsnära boende runt Sveriges kust.

– De får ligga max 1 000 meter till havet. Eftersom det redan finns en lokal aktör i Gotland Promotion, behöver vi ett större område än bara Gotland, säger Gunilla Söderlund.

Det viktigaste är dock att nischa sig i en digitaliserad tid som fullkomligen kryllar av sajter som jämför och säljer resor och boende i hela världen. För att stå sig i konkurrensen om kunderna uppdateras sajten ofta, med bilder och berättelser som inspirerar till att resa.

Sommaren säljer in sig själv, mycket fokus läggs på sådant som lockar besökare under vår och höst.

– Jag tror att vi har alla möjligheter att bli en destination för den moderna friluftsmänniskan som vill uppleva unik natur. Fisket, som redan är stort på ön, vandring och mer hållbar naturturism, det tror jag är framtiden, säger Gunilla Söderlund.

En färsk undersökning gjord av den tyska sajten Holidu.se, har jämfört boendepriser på Sveriges populäraste semestermål. Den visar att skillnaden mellan låg- och högsäsong är som störst på Gotland.

Att det skiljer sig så mycket enligt undersökningen, man har jämfört en veckas boende i slutet av juli med en i september, förvånar inte Gunilla Söderlund det minsta.

– Gotland är inget budgetalternativ och det är svårt att kunna konkurrera med många andra resmål dit man kan ta sig med endast bilen.

Hon reflekterar ofta över bilden av att Gotland är dyrt. Om inte för dyrt.

– Man säger att Almedalsveckan håller på att prisa ut sig. Det gäller även för turismen på Gotland. Det är en väldigt fin balansgång.

Gunilla Söderlund tror att den korta säsong som Gotland har, i jämförelse med många andra besöksmål i Sverige, bidrar till att priserna skjuter i höjden på sommaren. Hon förstår att företagen vill kunna ta betalt den tid som finns.

Gunilla Söderlund vill se en längre turistsäsong, precis det som resten av branschen på Gotland önskar och det som så många olika aktörer arbetar mot. Men hon tycker inte att de olika insatserna för marknadsföring av ön lyfter fram tillräckligt av den gotländska landsbygden.

Att visa upp och locka besökarna ut på landet under vår och höst är förvisso en önskan, samtidigt tror Gunilla Söderlund inte att förutsättningarna finns än på landsbygden i stort.

– Det måste finnas något slags utbud, hur ska vi kunna förlänga säsongen utan att det finns först?

Lösningen för den gotländska landsbygden ligger i samarbete och organisation, ett område som lämnar väldigt mycket att önska, enligt Romaföretagaren.

– Storsudret är ett bra exempel på att det kan fungera när man bestämmer att man ska ha öppet en viss tid, till exempel. Att genom samarbeten se till att något är öppet, särskilt restauranger och kaféer, och att alla är med på det

Under intervjun kommer Gunilla Söderlund ideligen in på samarbete, vilket tycks bli den stora knäckfrågan om man läser även den intilliggande artikeln där Monica Frisk talar om ett enat näringsliv på hela ön. Ett resonemang som förs även på det lilla kontoret i Roma.

– Gotland är stort. Jag tror att varje nätverk ska jobba på med sitt. Sen behöver representanter från dessa träffas och se vad de kan göra tillsammans, säger Gunilla Söderlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om