Att locka fler besökare till Gotland handlar om att veta vad folk vill göra på sina lediga dagar.
– Folk vill ha mer upplevelser, mer inslag av lärande, träning och självförverkligande, hälsa och välbefinnande, ger besöksnäringsstrategen Mats Jansson som exempel.
– Måltidsturism är ett annat. Där finns det mycket att hämta på Gotland som ganska enkelt blir en reseanledning. Mat är folk beredda att betala för.
Gotland har mycket att bjuda på men inte allt. Under en stor del av året går det till exempel inte att bada.
– Två eller tre spa-anläggningar skulle vara bra, säger Mats Jansson.
För att kunna öka antalet besökare krävs också att säsongen blir längre.
– Vi måste liera oss med Skördefestivalen så att det blir 20 000 personer som kommer hit. Hur ska vi jobba med Gotland Grönt centrum, är en annan fråga vi behöver ta ställning till.
Hållbara Gotland är en styrande faktor i besöksnäringsstrategin. Att argumentera för kortare reslängd med nya naturgasfärjan kan locka en del turister.
– Det kan bli en avgörande skillnad när utlandsresan skaver i själen, säger Mats Jansson.
Besöksnäringsstrategin har arbetats fram under två år. I den ingår att regionen och Gotlands förenade besöksnäring bildar partnerskap med aktörer inom besöksnäringen samt länsstyrelsen och högskolan. Vinsten är att fler kan dra åt samma håll.
–Det är absolut frivilligt att vara med.
På Gotland finns omkring 700 företag som på ett eller annat sätt tillhör besöksnäringen.