Inom turism- och besöksnäringen i Sverige talas det övervägande om de nya kundgrupperna. Om landets resmål ska utvecklas och locka fler besökare så är det utlandet som gäller. Grannländerna och norra Europa är utan konkurrens de största marknaderna men på sikt spås allt fler resenärer från fjärran länder, där Kina växer snabbast just nu. Det beskrivs i den senaste årsrapporten från Visit Sweden, den stora aktör som marknadsför Sverige utomlands.
Företagarföreningen Gotlands besöksnäring AB, som bildades för tre år sedan, är i dag en naturlig samarbetspartner med regionen och företagens representant kring utvecklingen av Gotland som besöksmål. Hösten 2015 anställdes en verksamhetsledare i Monica Frisk. Hon har central roll när föreningen nu ska vara med och ta fram en strategi för öns besöksutveckling tillsammans med bland andra regionen.
Monica Frisk säger att hon har en viktig uppgift att samla näringslivet, inte minst alla de små företag som påverkas av turismen. Något som förutsätter förståelse för marknaden och Gotland i ett större sammanhang.
– Vi måste agera tillsammans för att vi ska kunna nå ut och hitta våra nya kunder, säger Monica Frisk.
Den ökade digitaliseringen ger såklart många möjligheter, samtidigt hårdnar konkurrensen från andra destinationer.
– För en enskild aktör är det vanligtvis en kostsam historia att ge sig ut på en internationell marknad, och få det genomslag man vill ha.
Här är en etablerad nationell aktör viktig att luta sig mot, enligt Monica Frisk. Hennes fokus är dock fortfarande inställt på närområdets marknader och hon ser Tyskland som den enskilt viktigaste under de närmsta åren. Åtminstone om man ska göra riktad reklam för att välja Gotland som resmål. Mer långväga turister, som kanske aldrig hört talas om Gotland, får i första hand fångas upp på andra sätt. Och Visit Swedens arbete fokuserar inte heller på att lyfta fram enskilda destinationer.
– Om vi ser på Gotland som en del av den globala marknaden så måste vi i första hand tänka att vi är en del av Sverige. Riktar vi oss till nya besökare från länder som till exempel Kina, får vi tänka Skandinavien eller till och med norra Europa.
Men först kvarstår en hel del arbete på hemmaplan. Tillsammans med bland annat regionen måste näringslivet komma överens om hur allt det här arbetet ska gå till. Om drygt en vecka samlas parterna för ett första möte. I oktober ska de ha tagit fram en plan för hur besöksnäringen ska utvecklas inom den regionala tillväxtstrategin och som sätter ramarna för arbetet fram till 2020.