Förra sommaren kunde gotlĂ€nningar och turister billigt ta sig mellan fastlandet och ön med Destination Gotland. DĂ„ lĂ„g 5000 biljetter ute till försĂ€ljning till 95 kronor. DĂ„varande marknadschefen Per-Erling Evensen dementerade dĂ„ att kampanjen hade nĂ„got med GotlandsbĂ„ten, som sedermera stĂ€llde in all trafik, att göra. Det handlade inte om nĂ„got âpriskrigâ.
Men hittills i sommar har inga biljetter till det priset varit tillgÀngliga för resenÀrerna.
â Vi följer utvecklingen hela tiden. Hittills har vi haft en bra bokningssituation sĂ„ vi har i dagslĂ€get inga planerade kampanjer för sommaren. IstĂ€llet ser vi framĂ„t för att kanske förlĂ€nga sĂ€songen, och se till att vi har resurser till hösten för att skapa fina resor, sĂ€ger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.
Ăr GotlandsbĂ„tens frĂ„nvaro anledningen till att det inte blir nĂ„gon sĂ„dan kampanj?
â Det fanns ingen GotlandsbĂ„t förra sommaren heller. Vi ser hur bokningslĂ€get ser ut, hur mĂ„nga passagerare vi har och försöker alltid nĂ€r det gĂ€ller den biten att förlĂ€nga vĂ„r sĂ€song. Det Ă€r viktigt för hela öns nĂ€ringsliv att vi har en sĂ€song bĂ„de före och efter högsĂ€songen, sĂ€ger Christer Bruzelius.