Flygledartornet kan bli obemannat

Luftfartsverket ska utreda om man kan klara sig utan personal i flygledartornet i Visby.

Foto: Tommy Söderlund

AVSIKTSFÖRKLARING2016-04-08 12:55

Swedavia och Luftfartsverket (LFV) har undertecknat en avsiktsförklaring för att utreda förutsättningarna om fjärrstyrd flygledning på fem flygplatser i Sverige. Flygplatserna som berörs är Visby, Malmö, Östersund, Umeå och Kiruna.

Remote Tower Centre (RTS) i Sundsvall fjärrstyr sedan en tid tillbaka flygtrafiken på Örnsköldsviks flygplats.

– Det pågår utveckling av RTS runt om i världen men LFV var först både med det operativa godkännandet av tekniken och att ta det i operativ drift. I och med vår avsiktsförklaring med Swedavia ska vi utreda förutsättningarna för att etablera en driftsäker och flygsäker flygtrafiktjänst på distans i större skala i Sverige, säger L FVs generaldirektör Olle Sundin i ett pressmeddelande.

För närvarande arbetar tio personer i tornet i Visby. I höst kommer ett beslut om även Visby ska fjärrstyras på distans. Det är oklart vad som i så fall händer med personalen på Gotland.

– Vi har inga medarbetare i Örnsköldsviks torn. Våra medarbetare sitter tillsammans i Sundsvall och leder Örnsköldsvik. Nu ska man i förstudien ta reda på förutsättningarna för de olika flygplatserna. Det är inte klart om det blir på samma sätt i Visby, säger Elisabeth Lindgren, kommunikationsdirektör på LFV. Gunnar Jonasson, flygplatschef på Visby Airport, köper in tjänsten från LFV.

– Nu får vi se vad de kommer fram till. Det är många frågor som finns och sedan får vi se hur det passar Visby, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om