Swedavia och Luftfartsverket (LFV) har undertecknat en avsiktsförklaring för att utreda förutsättningarna om fjärrstyrd flygledning på fem flygplatser i Sverige. Flygplatserna som berörs är Visby, Malmö, Östersund, Umeå och Kiruna.
Remote Tower Centre (RTS) i Sundsvall fjärrstyr sedan en tid tillbaka flygtrafiken på Örnsköldsviks flygplats.
– Det pågår utveckling av RTS runt om i världen men LFV var först både med det operativa godkännandet av tekniken och att ta det i operativ drift. I och med vår avsiktsförklaring med Swedavia ska vi utreda förutsättningarna för att etablera en driftsäker och flygsäker flygtrafiktjänst på distans i större skala i Sverige, säger L FVs generaldirektör Olle Sundin i ett pressmeddelande.
För närvarande arbetar tio personer i tornet i Visby. I höst kommer ett beslut om även Visby ska fjärrstyras på distans. Det är oklart vad som i så fall händer med personalen på Gotland.
– Vi har inga medarbetare i Örnsköldsviks torn. Våra medarbetare sitter tillsammans i Sundsvall och leder Örnsköldsvik. Nu ska man i förstudien ta reda på förutsättningarna för de olika flygplatserna. Det är inte klart om det blir på samma sätt i Visby, säger Elisabeth Lindgren, kommunikationsdirektör på LFV. Gunnar Jonasson, flygplatschef på Visby Airport, köper in tjänsten från LFV.
– Nu får vi se vad de kommer fram till. Det är många frågor som finns och sedan får vi se hur det passar Visby, säger han.