Milda vintern har slitit extremt på öns vägar

Den snöfria vintern är bland det värsta som finns för de gotländska vägarna. "Slitaget har varit väldigt hårt", säger Isak Malm vid Region Gotland.

Isak Malm, avdelningschef för gata/park.

Isak Malm, avdelningschef för gata/park.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Nyheter2020-03-19 10:00

Först i fredags kom den här vinterns första ordentliga snöfall. Men den i övrigt extremt milda och fuktiga vintern är bland det värsta som finns för asfalterade vägar, enligt Region Gotland. Dubbdäck i kombination med regn och vått väglag river nämligen sönder betydligt mer av vägens beläggning än vid kallare väder, menar regionens avdelningschef för gata/park, Isak Malm.

– Slitaget har varit väldigt hårt på regionens vägar i tätorterna. I huvudsak beror det på att det varit milt och blött i kombination med att vi på Gotland har landets högsta dubbdäcksanvändning. Milt väder gör också att vägkroppen blir mjuk och extra mottaglig för slitage.

Slitaget syns tydligt i form av spårigheter i vägbanan.

– Allra värst syns det där tunga fordon som bussar och lastbilar gör någon form av vridmoment med däcken, till exempel i kurvor, rondeller eller korsningar. Där pressas slitlagret i asfalten och spårigheter och potthål blir extra tydliga, säger Isak Malm.

För att åtgärda skadade vägpartier inleder regionen under våren ett nytt beläggningsprogram.

– Med start i år och fem år framåt har politikerna beslutat om att avsätta 12 miljoner per i åtgärder för vägbeläggningen, totalt cirka 60 miljoner. Och det kommer att ge tydlig skillnad på vägarna, säger Isak Malm.

I april kommer gatukontoret att ha bestämt exakt vilka vägsträckor som ska få del av pengarna i tätorterna och rustas upp.

– Alla tätortsvägar prioriteras just nu. Slitaget och belastningen är som störst på vägarna i Visby, men även övriga tätorter ses över, säger Isak Malm.

Bland de mest vinterskadade vägarna inom regionens ansvarsområde finns genomfartsvägar som Allégatan i Visby, Norra Hansegatan, Solbergagatan och Kung Magnus väg.

När regionen bestämt vilka vägar som ska få ny beläggning låter man det torka upp och sedan fräses det gamla ytlagret av och ersätts med ett nytt. 

För de statliga vägarna har läget under vintern varit betydligt bättre än för regionens del, menar Bob Kolmodin, Trafikverkets projektledare för beläggning på Gotland. Verket ansvarar bland annat för 140-vägarna på ön.

– Det har varit en bra vinter om man ser till vägarnas skick. Vi har ju sluppit tjäle och tjällossning, säger han.

Ett annat problem är att vatten kan bli stående i vägkroppen och på vis skada vägbanan, vilket man också klarat sig från i år.

– Avvattningsproblemen har varit väldigt små, säger Bob Kolmodin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!