– Man får vara ödmjuk när det gäller alla typer av konsumentärenden, det har jag lärt mig efter 30 år i den här branschen.
Till slut kom på fredagen Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, beslut om de uteblivna färjeturerna då Gotlandsbåten ställde in trafiken sommaren 2014.
Rekommendationen innebär att kunderna, om de kan uppvisa kvitton, kan få ersättning. Det gäller dels för merkostnader för att de fick välja andra resesätt, dels för att de till exempel hyrde stugor som de inte kunde nyttja och inte få pengar tillbaka för.
Ralph Axelsons första kommentar är att det är tråkigt att det tog så lång tid innan ARN kunde fatta ett beslut.– Det är extremt irriterande att det har dragit ut så långt på tiden. Och sedan är det tråkigt att det inte gick den vägen vi ville.
Ralph Axelson vill i nuläget inte säkert säga hur de ska förhålla sig till beslutet.
– Vi kommer nu att gå igenom beslutet och ta hjälp av vår expertis.
Det är 20-tal fall som ligger hos ARN. Det kan också komma fler nu när en rekommendation har kommit.
– Men jag tror inte att det blir så många. Det har gått så lång tid.
Ralph Axelson är inte orolig för att företaget ska påverkas allt för hårt ekonomiskt av ARN:s beslut.
– Det kanske kan röra sig om mellan 30 000 och 50 000 kronor. Men det är svårt att säga.
Han är heller inte orolig för att beslutet påverkar Gotlandsbåtens rykte negativt.
– Det är så få som har sett det här som ett problem. För vår del är det fullt fokus framåt nu, säger Ralph Axelson.