Det var den 17 november som guldsmeden Annika Gustavsson på eget bevåg klistrade upp små kompletterande anslag under skylten som visade att det är gångfartsområde på S:t Hansgatan i Visby . Där stod det: 7 km/h. Det är den fart som anses motsvara gångfart, alltså så fort som en person förväntas kunna gå. Den hastigheten ska fordon hålla som åker i gångfartsområde, till exempel på delar av S:t Hansgatan. De allra flesta fordonsförarna kör fortare.
– Jag tycker att folk kör lite lugnare nu men inte i gångfart, säger Annika Gustavsson.
Hon har fått mycket respons för sin aktion även om alla hennes skyltar, utom två, har plockats ner.
– Folk som bor och verkar i innerstan har sagt att de håller med mig och tycker att det är ett bra initiativ.
En har varit negativ.
– Det var en anonym anmälare som vände sig till regionen.
Personen hävdade att en extra skylt utgjorde en trafikfara då bilisten tittade på den.
– Vad gör då en 70-skylt med föraren. Det är väl meningen att man ska läsa alla trafikskyltar, säger Annika Gustavsson.
Polisen har bevakat gatan och informerat folk som kör för fort att det är 7 km/h som gäller.
– Sedan får vi gå över till ett mer reaktivt arbetssätt då vi börjar rapportera folk, säger Tobias Engström, polis på Gotland.
Böter för fortkörning på gångfartsområde med motorfordon är 2 000 kronor och för cykel 1 000 kronor.
– Vi behöver inte mäta med laser. Det räcker att jag som polis bedömer att det går fortare än gångfart, för att rapportera en förare, säger han som märkt att det finns en kunskapsbrist.
– Folk måste börja ta ett ansvar och ta reda på vad som gäller.
En av reaktionerna som Annika Gustavsson mött handlar också om att några inte visste vad skylten betydde.
– En berättade att han blivit så förvånad och berättade att skylten inte fanns när han tog körkort.
Hon får stöd av polisen.
Tobias Engström tycker det är bra att Annika satt upp 7-skylten.
– Det är ett smart initiativ, säger han som funderar om man kan göra fler hastighetssänkande åtgärder, till exempel informationskampanjer.
Handlarna på S:t Hansgatan har föreslagit gupp.
– Regionens ståndpunkt är att det räcker med gångfartsområde, säger Annika Gustavsson.
– Men gupp skulle effektivt hindra fordonsförarna från att köra för fort.