– Det var på ett frukostmöte vi kläckte idén. Alla har samma utmaning att rekrytera folk, säger Susanne Dahlby.
Databasen är ett bra redskap både för arbetssökande och arbetsgivare. Genom att lägga in sin profil kan de hotell som söker personal, lättare hitta lämplig arbetskraft.
– Vi har samma behov, särskilt under sommaren, så det kommer att bli konkurrens om de sökande, säger hon och får stöd av kollegan Pernilla Hallbom.
Resten av året kan den fungera som en effektiv vikariepool.
– De som söker får lägga in vilket behov och utbildning de har och sedan går vi in och kollar vilka som är lediga.
Det innebär att det även kan gå att få personal som gör kortare inhopp.
Inom hotell och restaurang behövs mycket extra personal under sommarmånaderna. Samtidigt är det många av arbetsuppgifterna som inte kräver så mycket utbildning och arbetsuppgifterna är varierade.
– Ingen dag är den andra lik, säger Pernilla Hallbom.
– Vi har så roligt på jobbet, lockar Susanne Dahlby.
Att hitta kockar är bland de svåraste. En som utbildar personal på Lernias restaurangprogram är Thomas Skärlén som är nöjd med sitt yrke.
– Man träffar så himla många människor från olika samhällsklasser och världens alla hörn.
För Maria Caggiati är just mötet med människor det som lockar henne att jobba inom hotellbranschen.
– Jag vill gärna ha ett jobb som receptionist, träffa många olika människor och lösa problem, säger hon som pratar italienska, spanska, engelska och svenska.