"Ska visa att Almedalen är Sveriges bästa mötesplats"

Under torsdagen bjuder Wisby Strand in till en inspirationsföreläsning helt gratis för alla i besöksnäringen och allmänheten. Syftet är att inspirera för att förbättra kundbemötande och service inför den intensiva Almedalsveckan.

Föreläsare Kristoffer Schjött Quist

Föreläsare Kristoffer Schjött Quist

Foto: Michael-Tomescu Pressbild

ALMEDALSVECKAN2018-06-27 19:30

– Det förekommer ju viss kritik mot Almedalsveckan och Wisby Strand vill därför vara med och utveckla veckan. Med den här föreläsningen kan vi ge inspiration så att alla i besöksnäringen är på tårna och visar att Almedalsveckan är Sveriges bästa mötesplats, säger Johan Lindvall, vd för Wisby Strand.

Föreläsningen görs av Kristoffer Schjött-Quist som är en av Sveriges de mest eftertraktade föreläsare inom affärs- och kundrelationer. Han menar att en stor del i kundbemötande handlar om den egna inställningen.

– Gästerna uppfattar snabbt vilken inställning man själv har. Har man en negativ inställning och bara vill gå och gömma sig när en kund kommer, så syns det jättetydligt. Man måste ha den rätta inställningen själv och se fram emot att bemöta och hjälpa kunderna, säger han.

En annan del som han menar är en viktig ingrediens att öppenheten gentemot kunderna.

– Är det en lång kö till en restaurang är det viktigt att vara tillmötesgående och få kunderna att känna sig sedda. Är det fullt och folk behöver vänta så ska man tala om det. Till och med rekommendera en annan restaurang eller be dem återkomma.

En annan aspekt han belyser är att bra service för en person kan vara dålig för en annan.

– Det gäller att läsa av vad gästen vill ha. Men utmaningen är stor för man kan inte fastna på en kund och då 10 missnöjda heller, avslutar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om