I oktober tog det privata vårdbolaget Attendo över både Illiansgården och Hemse äldreboende som tidigare drevs av Region Gotland. Sedan dess har många kritiska röster höjts. Ett 20-tal anställda har nyligen undertecknat en skrivelse som inleds med "Vi behöver regionens agerande och hjälp" vilket resulterade i att socialnämnden snabbt kallade de berörda till ett möte, vilket GA rapporterat om.
Men de röster som höjts ger inte en nyanserad bild av hur verksamheten fungerar menar flera medarbetare som hört av sig till Gotlands Allehanda.
– Det är mycket bättre nu än vad det var tidigare och det finns mycket positivt med att det är privat, säger en medarbetare på Attendo i Hemse.
Som exempel på några positiva förändringar som skett sedan Attendo tog över nämner medarbetaren att det är bättre arbetsvillkor, kortare beslutsvägar och att det anställts mer legitimerad personal.
– Agneta har lyckats anställa legitimerade sjuksköterskor, en legitimerad fysioterapeut och en legitimerad arbetsterapeut. Något som inte regionen har lyckats med eller prioriterat tidigare, utan de har i bästa fall lånat in någon från hemsjukvården eller tagit in dyra konsulter som gjort punktinsatser.
Agneta Pettersson är verksamhetschef och ansvarar för Attendo i Hemse. Hon håller med om att hela bilden inte kommit fram i media.
– Kommer du in på Hemse märker du inte av det som skrivs. Även de som står bakom den här skrivelsen gör ett jättebra jobb, säger hon.
I skrivelsen räkas tio brister upp som drabbar de boende. De får inte tillräcklig aktivitet, träning och rehab. Tiden för utevistelse är liten och personalen hinner inte med att skriva avvikelserapporter och inte att städa. Tid för dusch flyttas eller ställs in.
"Jag har under alla mina pass hunnit med städ, jag har alltid hunnit med deras duschar" skriver en annan medarbetare i ett mejl.
"Jag är så himla nöjd med uppbackning av chef, samordnare och positiva kollegor", fortsätter medarbetaren.
En annan medarbetare skriver "Jag håller med om att vården inte är så bra som den bör vara, men så ser det ju ut överallt."
Enligt verksamhetschefen Agneta Pettersson är bristen på personal ett problem. Men bemanningen har inte ändrats till det sämre efter att Attendo tog över verksamheten i oktober.
– Den här bemanningen har de gått på sedan i maj eller juni.