Rederiet vill ändra avtalet

Färjebiljetten till Nynäshamn blir dyrare för resenärer utan Gotlandsrabatt. Samtidigt blir det billigare att resa till Oskarshamn. Nu protesterar Destination Gotland mot priskonstruktionen i det nya avtalet.

Missnöjda.  Destination Gotland och maknadschef Per-Erling Evensen är missnöjda med det nya avtalet.  Arkivfoto: Henrik Radhe

Missnöjda. Destination Gotland och maknadschef Per-Erling Evensen är missnöjda med det nya avtalet. Arkivfoto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

Visby2011-09-07 04:00

Från den 15 september höjs biljettpriset på Nynäshamnslinjen med cirka tio procent för alla som inte är folkbokförda på Gotland. Priset för en enkelbiljett höjs från ungefär 230 kronor till 255 kronor. Och samtidigt sänker Destination Gotland priset på Oskarshamnslinjen med ungefär samma summa.

Det här är konsekvensen av den priskonstruktion som finns i avtalet för Gotlandstrafiken sedan 2009.


Ska bära sig
Tidigare har staten både bestämt vad en färjebiljett ska kosta och täckt upp för merkostnaderna om oljepriset stigit. I dag ska trafiken bära sig själv.

Stigande oljepriser eller förändringar i valutakurserna ska kompenseras med höjda eller sänkta biljettpriser. Hela ekvationen ska lösas under samma kalenderår och varje linje ska redovisas för sig.

- Blir det pengar över ska överskottet betalas in till staten. Är biljettpriset för lågt får Gotlandsbolaget skjuta till pengar, säger Destination Gotlands informationschef Per-Erling Evensen.

På Destination Gotland är man inte alls nöjda med konsekvenserna av det nya avtalet.

Det kan bli som i höst, att biljettpriset höjs på den ena linjen och sänks på den andra.


I förändring
Det kommer också leda till att prislistan förändras flera gånger under året. Den justering genomförs nästa vecka blir den tredje prisändringen bara under 2011.

- Vi har framfört till Trafikverket hur detta påverkar våra resenärer. Vår uppfattning är att Gotlandstrafiken och dess utveckling gynnas av en långsiktig prisbild utan kortsiktiga justeringar, förklarar Ulf Ahlquist, vd för Destination Gotland.

En sådan "långsiktig prisbild" som Destination Gotland efterlyser får man om priset kan justeras under en längre tidsperiod än ett kalenderår, menar Per-Erling Evensen. Förändringarna skulle också bli mindre kännbara om ett överskott på den ena linjen kunde kompensera ett underskott på den andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om