1972, sista året med I-bokstaven, hade antalet sjunkit till 399.

På fredag ger den gotländske motorforskaren Bengt Brolin ut "Gotlands motorcykelregister 1916-1972" fördelat på två volymer (Gotlandica förlag) med regnumren I 1-I 4942.
Böcker som utgör ett komplement till hans "Gotlands motorcykelhistoria" där dock registret av utrymmesskäl tog slut 1934.
Bengt Brolin presenterade de nya volymerna på Arkivcentrum, en plats där han sedan 20 år forskat fram majoriteten av aktuella fakta om öns motorhistoria, denna gång via främst länsstyrelsens deponerade mc-register.
Öns första mc inregistrerades 28 juni 1909. Det var en Royal Enfield tillhörig Gunnar Norrby, Visby.
Men registreringsskyltar, eller igenkänningsmärke som det hette i början, infördes inte förrän vid registeromläggningen 1916 då således Ragnar Melin, som köpte mc:n av Norrby 1910, fick I 1.

Sedan gick utvecklingen fort, både vad gäller regler kring motorcyklarna och antalet.
1921 infördes mc-körkort (18 år), 1923 fordonsskatt, 1924 foto i körkortet.
Om det sistnämnda har Bengt Brolin kuriosafakta att meddela.
- Två innehavare skrev till Kungen för att slippa fotot - av religiösa skäl. Det beviljades och de fick i stället använda fingeravtryck.

Det största mc-året hittills på ön var 1954 då det fanns 4 188 inregistrerade fordon.
Men sedan minskade det snabbt i och med att bilen blev mer allmän under 1950-talets senare år och 1959 var antalet motorcyklar nere i 2 200. Då var mc:n ännu främst ett bruksfordon.

Avslutande år i Bengt Brolins register, tillika sista året som registreringsplåten hade länsbokstav, var antalet nere på 399 stycken.
Sista fordonet i boken är Elias Jakobssons, Stånga, Yamaha, I 4942.
På senare år har ju mc:n blivit populär igen, men nu främst som ett fritidsfordon.
Bästa regåret i nutid, 2007, var antalet ändå inte högre än 2 400.
Bengt Brolin har under sin forskning blivit något av en auktoritet på området och folk från olika håll hör av sig för att få fakta om sina äldre motorcyklar.
- Senast var det en mc-ägare från Finland som behövde hjälp för att kunna registrera sitt fordon, säger Bengt Brolin.