Under midsommarveckan släpptes det första avsnittet av Coop Gotlands nya podd Öjn. Syftet med den nya podden är att lyfta Gotlands besöksnäring och de entreprenörer som berikar ön.
Oavsett vilken bransch du jobbar i på Gotland, så är vi alla beroende av besöksnäringen och att turister kommer hit. Det finns de som tycker att det är jobbigt med turister. Men utan dem hade inte snickarna haft så mycket jobb, vi hade inte haft så många matbutiker och restauranger. Turisterna är oerhört viktiga för Gotland och vår utveckling, säger Carl-Johan Stålhammar, vd på Coop Gotland.
Idén med podden är att fler ska få upp ögonen för gotländska smultronställen och förstå storheten med vår fantastiska ö.
Vi vill locka ännu fler människor till Gotland – av omtanke för vår ö. Vi får hit mer skattepengar och fler gotlänningar sätts i arbete. Besöksnäringen har haft det jäkligt tufft under pandemin, nu vill vi lyfta den med vår podd, säger Carl-Johan Stålhammar.
Hur var det att få göra det här?
Det var fantastiskt! Mycket av fokuset är på de här personerna och deras smultronställen. Men det blir även mycket snack om mat och konstiga företeelser på Coop eller Konsum, det blir väldigt roligt.
Minst fyra avsnitt kommer att släppas i sommar. Några av dem som är med är Göran Ringbom, Hamra krog och keramiker, Thomas Lindholm, Kutens Bensin, och Calle Ewald, Surflogiet.
Göran pratar om olika anekdoter från hans liv, Hamra och olika spelningar. Thomas på Kuten drev ju svartklubb i sex år innan han fick tillstånd, sedan får vi höra Calle berätta om sin framgångssaga på Surflogiet, säger Carl-Johan Stålhammar och fortsätter:
Det blir också ett avsnitt med sommargotlänningar och spännande kändisar som är på Gotland under sommaren. De berättar om sina smultronställen, undanskymda stränder och de bästa surfvågorna.
Coop Gotland är sannolikt den första matkedjan som väljer att satsa på en egen podd. Det är coolt.