Vid Daglivarugalan den 16 september 2019, i Blå Hallen i Stockholms stadshus, utsågs Stora Coop i Visby till Sveriges bästa butik. En gala för alla Sveriges livsmedelsbutiker, oberoende av kedjetillhörighet. Hedrande för Coop Gotland men också ett tydligt signalvärde till hela Gotland. Man kan bli bäst i Sverige här på ön också!

På Coop Gotland finns det fyra ledord. Bäst på hållbart, ekologiskt, närproducerat och vinylskivor. Något man eftersträvar att leva upp till varje dag.

- Det är lätt att prata om hållbarhet idag. Men lite för ofta är det bara tomma ord, säger Carl-Johan Stålhammar, VD på Coop Gotland.

Artikelbild

- När vi säger att vi ska vara bäst på hållbarhet då agerar vi därefter också. Vid den svåra torkan förra sommaren gick vi ett steg längre än våra konkurrenter och slopade allt utländskt kött. Att bara sälja svenskt kött känns bra i hjärtat och gör skillnad, fortsätter han stolt.

Coop Gotlands hållbarhetsarbete prisades även det under 2019. I april fick Stora Coop ta emot priset som Sveriges hållbaraste butik av Världsnaturfonden och White Guide.

Gotland har alltså både Sveriges hållbaraste och bästa butik.

Är Coop Gotland nöjda nu?

Artikelbild

| Martin Kristensson och Simon Edmark startade Coop Records på varuhuset i Visby

- Absolut inte. Priserna visar bara att vi är på rätt väg. Men att hela tiden eftersträva att bli bättre är viktigt för oss, svarar Carl-Johan blixtsnabbt.

Det senaste året har Coop Gotland inte bara tagit över det folkkära varumärket Eskelunds och bakat vidare de omtyckta recepten. Man har även byggt om kaféet, byggt en egen avdelning för gotlandsproducerade varor och haft en egen rockfestival. Döskallen. Man sponsrar breddidrotten i IFK Visby, Gute United och Visby/Roma. Vad kommer härnäst?

- I nästa vecka introducerar vi ”Hämta” konceptet, där du klickar i dina varor på webben och hämtar upp dem vid det nya utlämningsstället på baksidan, berättar Carl-Johan innan han fortsätter: - Sen byter vi blomsterleverantör under november, allt för att förbättra vår kvalité på blommorna i alla våra nio butiker. Vi bygger ut Klintehamnsbutiken och därefter står Slitebutiken på tur. Och så har vi satt upp ett nytt mål om att ha bäst kundbemötande i Sverige.

Bäst vill helt klart bli bättre!