Gotlands Åkericentral består av 26 fristående åkerier som samarbetar under samma namn. Ett av dessa företag är Bro Väggarage, eller BVG kort och gott. BVG har en hel del att göra med det gotländska lantbruket.
– Vi kör maskintransporter åt lantbrukarna. Det kan vara traktorer, harvar, plogar, allt möjligt. Vi har två ekipage som går mellan ön och fastlandet, berättar Petter Järesund som är VD på företaget.
Även om man utför transporter runt om i hela landet är det oftast från Mälardalen och södra Sverige man hämtar maskiner. Det är inte sällan det är relativt tunga och skrymmande transporter. För att optimera lastutrymmet och inte köra tomhänt kombineras ofta lasten på ett kreativt sätt. Ett lass kan till exempel innehålla två traktorer och en grävmaskin. Eller varför inte några höbalar och en liten traktor eller byggbaracker och en traktor. BVG kör som sagt mycket fjärrtrafik, det vill säga transporter till och från fastlandet, men är även aktiva på Gotland.
– Det kan till exempel vara en trasig traktor som skall till verkstad, berättar Petter.
En annan stor del av verksamheten är transport av flytgödsel.
– Vi kör ungefär 120.000 kubik och 3.500 timmar om året. Gödseltransporterna går över hela ön. Djuren brukar vara på ett ställe och satellitbrunnar på andra ställen. Gödslet skall finnas på rätt ställe när det skall spridas ut, konstaterar Petter.
En annan aktör inom ÅC är Gotlands Lastväxlartransport eller LVX som de allt som oftast kallas. Lastväxlartransport är flexibel typ av transportlösning som gör att man kan anpassa fordonen efter vad som skall flyttas. Detta är ett stort plus när man skall flytta olika lantbruksmaskiner. Stefan Löfkvist som är VD på LVX berättar om den bredd som företaget besitter.
– Vi kör lantbruksvaror, vi hämtar traktorer och maskiner. Även transport av gödning, rotfrukter, grönsaker samt utsäde. Skrot och lantbruksplast hämtas från insamlingar och gårdar. Vi transporterar ägg från producenter på Gotland. Vi kör åt både industrin och lantbruket vilka är viktiga näringar för ön.
Även om LVX kör mycket på fastlandet är man även en del av lantbruket på ön.
– Vi transporterar mycket åt till exempel Buttle kvarn och Stenstu kvarn, förklarar Stefan.
Förutom maskintransporter är det även annat som skall tas hand om. Henrik Andersson, VD på Ljugarns Schakt & Transport, förklarar.
– Vi kör mycket spannmål i skörd. Vi lagrar och kör ut gödning för Gullviks.
När det är tid att skörda innebär det en intensiv period inte bara för lantbrukare utan även för lastbilsförarna på Ljugarns Schakt och Transport.
– Vi kan ha upp till fem lastbilar som kör spannmål i fyra-sex veckor under skördeperioden, säger Henrik.
Det märks att han håller de gotländska bönderna högt.
– Man kanske inte tänker på det men jordbruket är nyckeln till många saker. Dom är modern till mycket. Dessutom ligger deras industri väldigt långt fram. Till exempel är mycket gps-styrt och det finns mjölkrobotar.
Förutom assistans med utsäde och skörd finns det fler områden där Henrik och hans personal kan hjälpa till. Henrik nämner några av dessa:
– Vi kör ut vattentankar och levererar grus. Vi gräver även mycket hos lantbrukare och krossar berg och sten.
En stor bredd och kunskap kännetecknar åkerierna inom Gotlands Åkericentral. Som sagt, ensam är inte starkast så när jordbruket på Gotland behöver en hjälpande hand står ÅC redo.