Den grekiska färja som Gotlandsbåten kommer att använda sommaren 2014 heter Princess T och ägs av rederiet Eneavor Shipping Co i grekiska staden Pireus.

Lars Meijer, vd Gotlandsbåten, uppger att man kan förlänga hyresavtalet i kortare eller längre perioder. Dessutom har man inskrivet att Gotlandsbåten kan köpa färjan när man vill.

– Går allt bra kommer det att bli samma färja 2015 och troligen två färjor till 2016, säger Lars Meijer.

Artikelbild

För tillfället befinner färjan sig på ett turkiskt varv där hon ska genomgå en omfattande ombyggnad och säkerhetsuppdatering inför sommarens uppdrag för Gotlandsbåten AB.

Renoveringen kommer att kosta 100 miljoner kronor, en kostnad som det grekiska rederiet står för.

– Denna ombyggnad och säkerhetsanpassning är så pass stor att färjan som är byggd 1986 kommer att uppgraderas 10 år i sitt certifikat, säger Lars Meijer VD för Gotlandsbåten AB, i ett pressmeddelande.

– Hon kommer alltså att räknas som endast 17 år gammal, bara tre år äldre än HSC Gotlandia. 

Artikelbild

Gotlandsbåten har även fått vara med och bestämt hur färjan ska se ut invändigt. Alla interiörer ska rivas ut och färjan ska levereras i nyskick.

– Vi är med och påverkar hur inredning, kök och andra faciliteter utformas. Det är unikt att vi får en sådan möjlighet, berättar Lars Meijer vidare.

– En trevlig detalj är att det finns rulltrappa ombord, vilket vi aldrig sett på sträckan mellan Gotland och fastlandet.

Tidigare var Princess T Panamaflaggad – men i och med bytet till Östersjön kommer hon också att få en ny europeisk flagg.

– En trevlig sak är att Gotlandsbåten AB i och med "flaggbytet" kommer att få döpa om färjan. Vi kommer nog att utlysa en tävling om detta, så att hon får ett gotländskt namn, fortsätter Lars Meijer.

Gotlandsbåten uppger att det på färjan finns ett 80-tal hytter samt ett fåtal lyxhytter och ett stort antal vilstolar. Hon kommer även att ha ett större antal ekonomiplatser än Destination Gotland.

– Fördelen med detta är att hos oss behöver inte våra resenärer köpa de dyrare tilläggsalternativen om de inte vill, säger Meijer.

– I dagens trafik under högsäsong tar ekonomiplatserna ofta slut direkt och passagerarna blir tvingade att ta ett dyrare alternativ som vilstol eller hytt för att få plats på önskad avgång. På Gotlandsbåten skall fler få möjlighet att få betala för det de vill ha.

Det kommer att ta tre timmar och femton minuter att åka från Visby till Västervik - eller tvärtom.

 

Färjan kommer, enligt Gotlandsbåten, att få sjösäkerhetsklassning B. Vilket innebär att hon inte är isklassad - men det behövs inte för en färja som bara kommer att gå i sommartrafik. Transportstyrelsen kommer att besiktiga färjan grundligt för att säkerställa att den uppfyller svenska säkerhetskrav.