Det är många som menar att en turistskatt ska införas i Sverige, men få frågar sig vad den totala effekten skulle bli. Visst är det lockande att vara populistisk och peka på Italien eller Frankrike och säga att ”där minsann får man betala” och mena att det skulle gynna Gotland. Men är det så?
I Sverige har vi ett välutvecklat centraliserat skatteutjämningssystem som syftar till att jämna ut de ekonomiska skillnaderna mellan landets kommuner och regioner. Alla anser inte att vi på Gotland får tillräckligt men den frågan ska inte behandlas här. Skatteutjämningssystemet ska säkerställa likvärdiga välfärdstjänster där regioner med låg skattekraft kompenseras. Det är inkomst- och kostnadsskillnader som kompenseras.
Det länder som ofta tas upp som exempel har olika former av utjämningssystem men inte så utbyggt och centraliserat som i Sverige. Både i Frankrike och Italien är systemen mer baserade på lokala och regional utjämning och lämnar större ansvar till regioner och kommuner. I båda länder har systemen kritiserats för att inte vara tillräckliga för att utjämna skillnaderna.
Förespråkare av turistskatt i Sverige menar att de högre kostnader som en omfattande turism innebär ska belasta fler än kommunens invånare. Men bortser nogsamt från att nämna att det i dagsläget inte är möjligt att införa en lokal turistskatt. Det är riksdagen som beslutar om vad som får beskattas, det framgår av regeringsformens åttonde kapitel.
Det skulle således kräva en förändring av nationell lagstiftning och sannolikt också påverka det befintliga skatteutjämningssystemet. Frågan är om en lokal turistskatt skulle göra till exempel Gotland till en vinnare eller förlorare på lång sikt.
I all debatt är det vettigt att vara saklig och att belysa flera sidor av en fråga. När turistskatten debatteras idag pekar debattörerna på andra länder där den finns men undviker att nämna de skillnader i förutsättningar juridiska och ekonomiska som finns mellan Sverige och till exempel Italien. Det bidrar inte till en balanserad debatt.