LIBERAL ASPEKT
EU-länderna har kommit överens om en rad nya och mycket kloka regler för att få köra A-traktor. Både högre hastighet och bättre körkortsutbildning är ett stort steg framåt.
Ett litet steg för EU, men ett stort steg för svensk landsbygd. Häromdagen kom beskedet om att unionens medlemsländer nu är överens om att åldersgränsen för att köra A-traktor ligger kvar på 15 år. Den tidigare planen var att åldersgränsen för att framföra det som ofta i folkmun kallas Epa skulle höjas till 16 år. Det skulle drabbat många unga människor utanför storstäderna hårt. När kollektivtrafiken bara går på väldigt begränsade tider, eller inte alls, är det i princip det enda alternativet om inte föräldrarna ska behöva köra i tid och otid.
En mopedbil kan kosta 100 000 kronor och är därmed inget alternativ för de allra flesta. En moped fungerar dåligt under vinterhalvåret. Det är också när man börjar gymnasiet som skolan ofta hamnar betydligt längre bort från hemmet än tidigare och många har inte hunnit fylla 16 när de börjar.
En annan nyhet är att hastighetsgränsen för A-traktorer ska höjas från 30 kilometer i timmen till 45 kilometer i timmen. Något som Transportstyrelsen märkligt nog varit emot. Det är den hastighet som i dag gäller för mopeder klass 1 och mopedbilar. I själva verket har det framstått mycket märkligt att mopedbilar, byggda av plast och glasfiber, med usel krocksäkerhet och bristande säkerhetsutrustning, kunnat köra runt på vägarna i betydligt högre hastighet än A-traktorerna, som är ombyggda bilar med riktig kaross och de trygghetsanordningar som lagen kräver för vanliga personbilar.
Att det inte kommer att ligga Epa-traktorer i 30 kilometer i timmen och riskera att skapa långa och potentiellt farliga köer och omkörningar är även det något att glädjas åt.
Ytterligare en positiv nyhet är att det i framtiden ska ställas högre krav för att få köra A-traktor. Detta genom uppkörning samt ett nytt körkort för ungdomar så kallad B1-körkort. I dag behövs bara ett teoriprov och att man kört moped under en kursdag för att får köra Epa, vilket innebär att det i trafiken dyker upp tonåringar som aldrig tränat på att köra ett fyrhjuligt fordon med ratt innan de ger sig ut på vägarna.
EPA-kulturen och det sociala umgänget runt A-traktorerna betyder mycket för en hel del ungdomar i vårt land. Särskilt i glesbygden. Att ha ett eget fordon underlättar för såväl skolgång som extrajobb. Därför är EU:s besked oerhört välkommet. Man kan ju också hoppas på att detta leder till att fler ungdomar i städerna i framtiden väljer bort de livsfarliga mopedbilarna till förmån för A-traktorer när de senare nu får framföras i samma hastighet. Det vore säkrare och tryggare för både ungdomarna och alla andra trafikanter.
De nya reglerna är ännu inte klubbade men ska enligt uppgift inom kort godkännas genom omröstningar i EU-parlamentet och EU:s ministerråd. Eftersom länderna är överens är detta dock mest en formalitet. Epa-ungdomarna - EU 1-0.