KRĂNIKA
Om du bara fick vÀlja en social medieplattform, vilken skulle det bli?
För pensionÀren Àr svaret glasklart: Facebook. Yngre vÀljer Youtube.
Internetstiftelsen undersöker varje Är vÄra medievanor pÄ nÀtet.
I Är slÄr de fast att Facebook framför allt Àr ett tillhÄll för oss som Àr födda frÄn 20-talet fram till och med min generation, 50-talisterna.
60-, 70-, 80- och 90-talisterna har Facebook som tvÄa efter Youtube.
Bland 00- och 10-talisterna finns Facebook inte med pÄ topp tre-listan.
Om svensken dĂ€remot bara fick vĂ€lja en plattform för sociala medier âvinnerâ Youtube. 79 procent har nĂ„gon gĂ„ng varit inne pĂ„ plattformen som har fokus pĂ„ video. Jag förstĂ„r det. Ăr sjĂ€lv dĂ€r dĂ„ och dĂ„ för att se speciella hĂ€ndelser som jag inte hittar nĂ„gon annanstans.
Annars hÄller jag mest till pÄ Facebook dÀr jag har mina vÀnner frÄn olika platser i Sverige dÀr jag bott. Finns inget bÀttre sÀtt, frÄnsett fysiska möten, att hÄlla kontakten.
Undersökningen slÄr fast att nÀstan alla internetanvÀndare besökt nÄgon plattform pÄ sociala medier. 91 procent gör det varje vecka, 85 procent dagligen. SÄ gott som alla 70-talister anvÀnder sociala medier dagligen.
Sex procent av internetanvĂ€ndarna vĂ€ljer bort sociala medier. De vanligaste orsakerna Ă€r att man ser tjĂ€nsterna som tidskrĂ€vande och som det inte finns nĂ„got behov eller intresse av. Det Ă€r âtramsâ svarar nĂ„gra. Andra sĂ€ger att det Ă€r rĂ€dda för att besöken ska bli beroendeframkallande och att man fastnar.
JÀmfört med förra Ärets undersökning minskar Facebook medan Tiktok och Twitter, som numera heter X, ökar.
15 sociala medier finns representerade i undersökningen. Nya för i Är Àr Be Real, Mastodon, Joel och Yubo. Be Real Àr den som fÄtt starkast fotfÀste. Den handlar om att ta och dela en ofiltrerad bild vid en speciell tidpunkt. Den som inte delar en egen bild inom tvÄ minuter fÄr inte se vad vÀnnerna delar. Hade inte hört talas om nÄgon av plattformarna tidigare. Men Àr ju frÄn fel generation.
Meta, som Ă€ger Facebook och Instagram kommer â heller hotar med â att ta betalt av EU-medborgare som anvĂ€nder deras tjĂ€nster. AnvĂ€nder du plattformarna fĂ„r du betala. Men vi kan Ă€ven fortsĂ€ttningsvis fĂ„ tjĂ€nsterna gratis. Men dĂ„ mĂ„ste vi i gengĂ€ld ge Meta tillstĂ„nd att anvĂ€nda vĂ„r data för att ge oss riktad reklam tillbaka.
EU vill stoppa de sociala plattformsjÀttarna frÄn att utnyttja att vÄr data anvÀnds till riktade annonser. Genom att pressa fram en avgift vill Meta att vi anvÀndare frivilligt ska gÄ med pÄ att de fÄr fortsÀtta göra som de alltid har gjort. Att spÄra oss vad vi gör i vÄrt digitala liv. Men betalar du, slipper du. Enkel matematik men lite utpressning, tycker jag.