SÀnk inte eleverna för att höja skolan

Varje barn har rÀtt till lika utbildning. Det Àr ett fint uttryck som dock inte sÀger nÄgot om hur god utbildningen ska vara.

Skola och utbildning2020-04-28 05:53
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Just en likvÀrdig skola var ocksÄ syftet med den nu slutförda utredningen. Och regeringen har fÄtt precis vad den bestÀllde. SlutbetÀnkandet, som presenterades pÄ mÄndagen, innehÄller förslag som i första hand ska blanda elevgrupper och i andra hand höja kvaliteten pÄ skolorna.
De Ă€ndringar som utredaren Björn Åstrand lĂ€gger fram Ă€r bĂ„de ett nytt finansieringssystem och ett borttagande av dagens system med kötid som urvalsmetod. I stĂ€llet föreslĂ„s att alla skolval görs via ett nationellt system som hanteras av nya regionala skolverksorganisationer. Valet ska dessutom göras under en begrĂ€nsad ansökningsperiod, för att inte barn till förĂ€ldrar som tidigt har stĂ€llt dem i kö ska fĂ„ en fördel.


BegrÀnsade ansökningsperioder fungerar i dag för ansökan till exempelvis gymnasium och högre utbildning. Men en grundskola med fler sökande Àn platser kan inte göra urval efter betyg, eftersom nÄgra sÄdana inte finns. I stÀllet vill utredningen att varje skolhuvudman ska kunna vÀlja mellan att göra urval efter bland annat lottning, geografiska upptagningsomrÄden eller för att uppnÄ en allsidig social sammansÀttning bland eleverna. Dessutom ska huvudmÀnnen överlag verka för en allsidig social sammansÀttning.
Problemen med de föreslagna urvalsgrunderna Àr mÄnga. Inte minst nÀr det handlar om den sociala sammansÀttningen. För att kunna blanda elever med olika socioekonomiska bakgrunder krÀvs att den som gör urvalet stÀmplar vissa elever som sÀrskilt utsatta, till exempel utifrÄn migrationsbakgrund eller bostadsomrÄde. Bara det Àr pÄ grÀnsen till diskriminering, vilket utredningen ocksÄ erkÀnner. Dessutom Àr risken hög att det trÀffar fel, eftersom lÄngt ifrÄn alla barn med till exempel migrationsbakgrund lever i socioekonomiskt svaga familjer.


Gemensamt för alla utredningens urvalsmetoder till skolan Àr att lÄngt fÀrre förÀldrar och barn kan pÄverka sannolikheten för att fÄ en plats pÄ skolan de föredrar. Dagens kösystem Àr knappast optimalt, men det ger alla familjer, oavsett resurser, en Àrlig chans att sÀtta sina barn i en önskad skola.
I stÀllet för att fokusera pÄ hur undermÄliga skolor kan bli bÀttre lÀgger utredningen fram krÄngliga förslag för att fler ska riskera att hamna i en dÄlig skola. Det mÄ vara lika usla förutsÀttningar för de flesta, men precis som nu kommer de mest resursstarka alltid att ha rÄd att anpassa sig till de populÀra skolornas urval.
Visst Ă€r det positivt om skolan kan vara en plats dĂ€r olika samhĂ€llsgrupper möts, men det syftet fĂ„r inte vara underordnat utbildningskvaliteten. TvĂ€rtom Ă€r det dĂ„liga och stökiga skolors existens som driver pĂ„ segregationen, eftersom resursstarka familjer och högpresterande elever ser till att ta sig dĂ€rifrĂ„n. ÅtgĂ€rda de skolor som inte fungerar!