KÀnguru-förÀldrar hÀmmar barns lÀrande

TrÄkigt. FörÀldrarnas orimliga krav pÄ skolan hÀmmar elevernas lÀrande.

TrÄkigt. FörÀldrarnas orimliga krav pÄ skolan hÀmmar elevernas lÀrande.

Foto: Anders Wiklund/TT

Skola och utbildning2024-08-23 04:35
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LIBERAL ASPEKT

Lustfyllt lÀrande kan lÄta bra i teorin. Men i praktiken mÄste bÄde barn och förÀldrar inse att skolan ska vara ganska trÄkig.

Lagom till terminsstarten tar mÄnga lÀrare ett djupt andetag. Inte bara för att högarna med prov och uppsatser som ska rÀttas snart tÀcker deras skrivbord igen, utan ocksÄ för att de kommer behöva möta nÄgot som har blivit ett arbetsmiljöproblem: förÀldrar.

Under Ärets första skolvecka publicerade Svenska Dagbladet en artikelserie om förÀldrar som strÀvar efter att sÄvÀl vara perfekta sjÀlva, som att fostra perfekta barn. De kallas inte ens för curlingförÀldrar lÀngre. De Àr snarare kÀnguru-förÀldrar. Riktiga kÀngurur slÀpper dock ut sina ungar efter ett halvÄr eller sÄ. De svenska kÀnguru-förÀldrarna bÀr runt pÄ sin avkomma Ànda upp i tonÄren. Inte fysiskt, men mentalt.

LĂ€raren Catharina Glaas berĂ€ttar för Svenska Dagbladet (21/8) att förĂ€ldrarna i medelklassomrĂ„det dĂ€r hon arbetar â€œĂ€r galna” och “verkar livrĂ€dda för att deras barn ska bli arbetare”. Samtidigt sĂ€tter förĂ€ldrarna hĂ„rd press pĂ„ skolan att barnen ska ha kul och att allt lĂ€rande ska vara lustfyllt. 

Det finns tillfĂ€llen under skoldagen dĂ€r eleverna kan “ha kul”. Det kallas raster. Ett par timmar i veckan fĂ„r eleverna dessutom Ă€gna sig Ă„t aktiviteter som ofta klassas som lustfyllda av bĂ„de barn och vuxna. De tillfĂ€llena kallas bildlektion, musiklektion och idrottslektion. Övriga lektioner kan sĂ„ klart vara lustfyllda, men krĂ€ver ofta koncentration och anstrĂ€ngning för att man ska nĂ„ dit.



Catharina Glaas berĂ€ttar att hon fĂ„tt krav frĂ„n förĂ€ldrar pĂ„ att barnen ska slippa en viss typ av lĂ€xor för att de â€œĂ€r trĂ„kiga”, och att elever som egentligen inte har sĂ€rskilda behov men tycker att vissa Ă€mnen Ă€r svĂ„ra ska undervisas pĂ„ andra villkor Ă€n sina klasskamrater.

Att lÀra sig saker Àr sÀllan lustfyllt. Det Àr frustrerande för bebisar att lÀra sig krypa, och det Àr anstrÀngande för en sjuÄring att lÀra sig lÀsa. Det suger att vara 16 Är och plugga derivata, och en sjuksköterskestudent missar ofta en fest eller tvÄ under arbetet med sin C-uppsats om prehospital bedömning. AnstÀllda suckar nÀr de ska lÀra sig ett nytt lönerapporteringssystem, och vuxna tycker att det Àr trÄkigt att jobba ibland, oavsett om de Àr anstÀllda eller egenföretagare.

Om alla barn som stretade emot varje gÄng det var dags att göra lÀslÀxan slapp göra den skulle en betydande del av Sveriges befolkning vara analfabeter. Om alla barn som tycker att matematik Àr svÄrt och krÄngligt slapp göra mattelÀxan skulle vi ha ingenjörsbrist. Barn som aldrig tvingas lÀra sig sÄdant som Àr trÄkigt blir varken akademiker eller arbetare. De blir ingenting alls.

GOTLÄNNINGEN

Det hÀr Àr en text frÄn GotlÀnningens ledarsida, Äsikterna Àr skribentens.