Föräldrarna äger frågan om skärmtiden

Skola och utbildning2024-09-15 14:20
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan pandemin har Folkhälsomyndigheten (FHM) fört en något anonymare tillvaro. Men i förra veckan dök de upp i de stora rubrikerna när de gav rekommendationer för hur skärmtid för barn och unga ska se ut.

FHM vill att barn upp till två år inte ska ha någon skärmtid alls, 2- till 5-åringar max en timme, 6- till 12-åringar max 2 timmar och 13- till 18-åringar max 3 timmar. Den tiden som är inräknad är skärmtid på fritiden i sociala medier, videoklipp, filmer, tv- och datorspel.

FHM har studerat Mediemyndighetens rapport ”Digitala medier och barns och ungas hälsa.”. Den bygger också på kunskap från vetenskaplig litteratur, enkätundersökningar samt dialoger med barn och unga, föräldrar, myndigheter, läkare, ungdomsorganisationer. 200 barn och unga och 100 föräldrar har deltagit i dialogen.

På sin hemsida hänvisar FHM till 35 olika aktörer som bidragit till rekommendationerna.

FHM:s rapport är inte klar ännu. I december kommer en utförligare vägledning att presenteras.

När jag letar runt, i min smarta telefon, för att se hur det ser ut i övriga länder fastnar jag för Danmark som ofta gör saker på ett lite enklare och behagligare sätt. De, liksom vi, avråder skärmtid för barn under två år. Sedan har de en helt annan syn på detta. I sin riktlinje skriver FHM:s danska motsvarighet: ”intressera dig för ditt barns digitala liv.”

Och precis så är det. Det måste ligga i föräldrars intresse att bestämma barnets skärmtid. Föräldern känner sitt barn bäst och måste vara den som avläser och styr barnets beteende framför skärmen. Svårare än så borde det inte vara.

Enligt FHM har barn mellan nio och tolv år fyra timmars skärmtid per dag. Bland 17- och 18-åringar är siffran uppe i drygt sju timmar per dag. Då är skolarbetet inte inräknat. Detta rapporterade SvT (2/9). Många unga har en stor del av sitt liv på internet där de umgås med kamrater genom sociala medier.

FN:s kultur och utbildningsorgan, Unesco, rekommenderade förra året att mobiltelefoner ska förbjudas i skolan. Och det verkar som om klimatet kommit så långt att det är mer genomförbart idag än för några år sedan, då det fanns ett helt annat motstånd.

Flera gotländska skolor har inför höstterminen förbjudit mobiltelefoner. Barnen lämnar ifrån sig mobilen före dagens första lektion. Och får tillbaka den när skoldagen är över.

I Högbyskolan på Hemse har skolans personal redan sett resultat. ”Det har varit mer rörelse och de pratar mer med varandra. Vi tror att det här gynnar eleverna i deras socialisering och sin inlärning. De har nog med skärmtid ändå”, sa Vicky Lindeborg, rektor på Högbyskolan, i GA (28/8)

På Södervärnsskolan i Visby har effekterna också enbart varit positiva. Personalen säger att det är lättare att få kontakt med eleverna och att de sysselsätter sig på ett annat sätt mellan lektionerna utan telefonerna.