LIBERAL ASPEKT
För att förstÄ sin nutid och framtid Àr det viktigt att kÀnna till historien. Inte minst ger lÀrdomar om Europas politiska och geografiska utveckling en helt annan referensram och insikt rörande det som nu sker i Ukraina. Om vi inte förser de uppvÀxande generationerna med ordentliga kunskaper om det som hÀnt tidigare ökar ocksÄ risken för att de begÄr samma misstag som mÀnniskor före dem.
Det blir till exempel lÀttare att de dras med i rörelser med antidemokratiska idéer eller att börja ta de rÀttigheter och friheter vi i dag Ätnjuter för givna. Precis det vi ser hÀnda med andra ord. Vilket inte heller Àr underligt. HistorieÀmnet har under lÄng tid varit styvmoderligt behandlat inom svensk skola. Nu ser det allt att döma ut som att det kommer fÄ sig ytterligare en törn.
I tidningen SkolvÀrlden (5/4) skriver Helén Persson, bitrÀdande lektor i utbildningsvetenskap och Ulf Zander, professor i historia vid Lunds universitet om de nya Àmnesplanerna som Àr ute pÄ remiss: "HistorielÀrare hör till dem som har allra mest att frukta nÀr förÀndringens vind drar genom skolorna. Samtidigt som historien bokstavligen tilltar för varje dag som gÄr, har Àmnet, med nÄgot enstaka undantag, alltsedan andra vÀrldskriget tilldelats allt fÀrre timmar."
Persson och Zander pekar pĂ„ att historia, det skolĂ€mne som under lĂ„ng tid handlade om att göra eleverna bekanta med ett historiskt stoff och göra stora svep i tid och rum, i dag mest fokuserar pĂ„ utveckling av olika fĂ€rdigheter som analys och kĂ€llkritik. Ăven om det Ă€r viktigt blir det i realiteten omöjligt att lĂ€ra sig nĂ„got av utan gedigna förkunskaper om den historia som analyserna om historiebruk Ă€r tĂ€nkta att ha sin utgĂ„ngspunkt i. Att historieĂ€mnet frĂ€mst kommit att handla om nutid och framtid Ă€r dĂ€rför djupt problematiskt.
En tydlig bild av vad de menar tonar fram i en debattartikel i Altinget (19/4) av Fredrik Alvén, docent i historia och historiedidaktik vid Malmö universitet, dÀr han beskriver den moderniserade lÀroplanens mÄlsÀttningar: "Historia kan anvÀndas pÄ destruktiva och manipulativa sÀtt. Det visar inte minst Putin nÀr han nu anvÀnder historia för att legitimera sitt anfallskrig mot Ukraina."
För att motverka sÄdant ska den moderniserade lÀroplanen ge ungdomar nationsöverskridande historieundervisning. Ett antal europeiska lÀrosÀten hÄller gemensamt pÄ att ta fram kursplaner med teman som genushistoria, maktrelationer och grÀnsöverskridande. "Eleverna fÄr arbeta med historiska metoder och sÄlunda förstÄ vad historia Àr och hur den skapas."
Ambitionen att bilda goda demokrater med förmĂ„ga att se olika perspektiv Ă€r god. Men om allt mindre tid Ă€gnas Ă„t det förflutna i ett Ă€mne som per definition ska handla om just det â och stora delar av de redan för fĂ„ timmarna lĂ€ggs pĂ„ att med vĂ„r tids moralglasögon dekonstruera olika tidsepoker â kan det innebĂ€ra att historieĂ€mnet inom en snar framtid blivit irrelevant. Den utvecklingen behöver vĂ€ndas. Den svenska skolan har inte rĂ„d att bli historielös.