LIBERAL ASPEKT
NÀr förstelÀrare infördes av Alliansregeringen 2013 var det som en del i att lyfta lÀraryrkets status och möjliggöra fler karriÀrsteg för skickliga lÀrare. Tanken var och Àr god. Den legitimerade lÀrare som arbetat minst fyra Är med goda vitsord och som visat yrkesskicklighet och ett intresse för skolutveckling kan söka en förstelÀrartjÀnst. Som förstelÀrare fÄr man 5 000 kronor i lönepÄslag och minskad undervisningstid för att skapa utrymme för ett mer övergripande ansvarstagande.
Sett till en del aspekter har förstelÀrarreformen varit en framgÄng. En rapport frÄn Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvÀrdering, IFAU, som publicerades förra Äret, visar bland annat att skolor dÀr förstelÀrartjÀnster införts har lÀgre personalomsÀttning, fler erfarna lÀrare och i viss mÄn Àven bÀttre resultat. IFAU:s rapport menar ocksÄ att införandet av förstelÀrartjÀnster lett till att fÀrre utbildade lÀrare lÀmnar yrket.
För de barn och unga som gÄr i skolan Àr det fÄ saker som gör sÄ stor skillnad för en fungerande utbildningsmiljö och trygghet i skolan som att slippa stÀndiga lÀrarbyten. Att resultaten pÄverkas av att lÀrare stannar kvar torde dÀrför inte vara sÀrskilt mÀrkligt.
Samtidigt har införandet av förstelĂ€rare ocksĂ„ bidragit till försĂ€mringar â allvarliga sĂ„dana. För inbyggt i systemet Ă€r att de bĂ€sta och mest erfarna lĂ€rarna lĂ€gger mindre tid pĂ„ eleverna och mer tid pĂ„ annat. I studien "LĂ€rarkĂ„ren och förstelĂ€rarna. Splittrad, stĂ€rkt och styrd profession", av bland annat Gustaf Kastberg, professor i offentlig förvaltning vid Göteborgs universitet, framgĂ„r det att förstelĂ€rarna ofta fĂ„r uppgifter som tidigare hört till rektorernas ansvarsomrĂ„de. IstĂ€llet för att undervisa Ă€gnar förstelĂ€rarna upp till 50 procent av sin arbetstid Ă„t att koordinera olika skolaktiviteter eller möten i ledningsgrupper. Förlorarna Ă€r eleverna.
Ett annat enormt problem Àr att inte finns nÄgra centrala riktlinjer som styr inom vilka Àmnen nÄgon kan bli förstelÀrare. HÀr begick den dÄvarande utbildningsministern Jan Björklund (L) ett stort misstag.
Det Àr en sak att utnÀmna förstelÀrare i matematik, svenska, historia eller nÄgot annat centralt Àmne dÀr det finns goda skÀl att uppmuntra dem som Àr sÀrskilt kunniga och kan bidra med insikter som vilar pÄ vetenskaplig grund. Men i den svenska skolan i dag finns förstelÀrare i vÀrdegrund, sociala medier och informations- och kommunikationsteknik. Bland de sistnÀmnda finns exempel pÄ lÀrare som beter sig mer som sÀljare eller kommunala IT-strateger och hetsar fram inköp av dyra datorer och andra dyra digitala verktyg till lÄgstadiebarn, trots att forskning visar att lÀs- och skrivinlÀrning gynnas av att man skriver för hand.
Det Ă€r inte rimligt. TvĂ€rtom Ă€r det sĂ„dant som urholkar skolan inifrĂ„n bĂ„de ekonomiskt och kunskapsmĂ€ssigt. Ă
tta Är efter införandet Àr det mer Àn tydligt att förstelÀrarsystemet mÄste stramas upp och göras om i grunden. Det behövs en ökad central styrning och tydligare regler. Om ambitionen Àr vÀrldens bÀsta skola bör det inte finnas utrymme för att lÀgga pengar pÄ ovetenskapligt trams och fÀrre lÀrare i klassrummen.