Eleverna förlorar nÀr lÀrarna gör annat

Skola och utbildning2021-09-06 06:50
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LIBERAL ASPEKT

NĂ€r förstelĂ€rare infördes av Alliansregeringen 2013 var det som en del i att lyfta lĂ€raryrkets status och möjliggöra fler karriĂ€rsteg för skickliga lĂ€rare. Tanken var och Ă€r god. Den legitimerade lĂ€rare som arbetat minst fyra Ă„r med goda vitsord och som visat yrkesskicklighet och ett intresse för skolutveckling kan söka en förstelĂ€rartjĂ€nst. Som förstelĂ€rare fĂ„r man 5 000 kronor i lönepĂ„slag och minskad undervisningstid för att skapa utrymme för ett mer övergripande ansvarstagande. 

Sett till en del aspekter har förstelĂ€rarreformen varit en framgĂ„ng. En rapport frĂ„n Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvĂ€rdering, IFAU, som publicerades förra Ă„ret, visar bland annat att skolor dĂ€r förstelĂ€rartjĂ€nster införts har lĂ€gre personalomsĂ€ttning, fler erfarna lĂ€rare och i viss mĂ„n Ă€ven bĂ€ttre resultat. IFAU:s rapport menar ocksĂ„ att införandet av förstelĂ€rartjĂ€nster lett till att fĂ€rre utbildade lĂ€rare lĂ€mnar yrket. 

För de barn och unga som gÄr i skolan Àr det fÄ saker som gör sÄ stor skillnad för en fungerande utbildningsmiljö och trygghet i skolan som att slippa stÀndiga lÀrarbyten. Att resultaten pÄverkas av att lÀrare stannar kvar torde dÀrför inte vara sÀrskilt mÀrkligt.

Samtidigt har införandet av förstelĂ€rare ocksĂ„ bidragit till försĂ€mringar – allvarliga sĂ„dana. För inbyggt i systemet Ă€r att de bĂ€sta och mest erfarna lĂ€rarna lĂ€gger mindre tid pĂ„ eleverna och mer tid pĂ„ annat. I studien "LĂ€rarkĂ„ren och förstelĂ€rarna. Splittrad, stĂ€rkt och styrd profession", av bland annat Gustaf Kastberg, professor i offentlig förvaltning vid Göteborgs universitet, framgĂ„r det att förstelĂ€rarna ofta fĂ„r uppgifter som tidigare hört till rektorernas ansvarsomrĂ„de. IstĂ€llet för att undervisa Ă€gnar förstelĂ€rarna upp till 50 procent av sin arbetstid Ă„t att koordinera olika skolaktiviteter eller möten i ledningsgrupper. Förlorarna Ă€r eleverna. 

Ett annat enormt problem Ă€r att inte finns nĂ„gra centrala riktlinjer som styr inom vilka Ă€mnen nĂ„gon kan bli förstelĂ€rare. HĂ€r begick den dĂ„varande utbildningsministern Jan Björklund (L) ett stort misstag. 

Det Ă€r en sak att utnĂ€mna förstelĂ€rare i matematik, svenska, historia eller nĂ„got annat centralt Ă€mne dĂ€r det finns goda skĂ€l att uppmuntra dem som Ă€r sĂ€rskilt kunniga och kan bidra med insikter som vilar pĂ„ vetenskaplig grund. Men i den svenska skolan i dag finns förstelĂ€rare i vĂ€rdegrund, sociala medier och informations- och kommunikationsteknik. Bland de sistnĂ€mnda finns exempel pĂ„ lĂ€rare som beter sig mer som sĂ€ljare eller kommunala IT-strateger och hetsar fram inköp av dyra datorer och andra dyra digitala verktyg till lĂ„gstadiebarn, trots att forskning visar att lĂ€s- och skrivinlĂ€rning gynnas av att man skriver för hand. 

Det Ă€r inte rimligt. TvĂ€rtom Ă€r det sĂ„dant som urholkar skolan inifrĂ„n bĂ„de ekonomiskt och kunskapsmĂ€ssigt. Åtta Ă„r efter införandet Ă€r det mer Ă€n tydligt att förstelĂ€rarsystemet mĂ„ste stramas upp och göras om i grunden. Det behövs en ökad central styrning och tydligare regler. Om ambitionen Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta skola bör det inte finnas utrymme för att lĂ€gga pengar pĂ„ ovetenskapligt trams och fĂ€rre lĂ€rare i klassrummen. 

GOTLÄNNINGEN

Det hÀr Àr en ledare frÄn GotlÀnningens ledarsida, oberoende centerpartistisk.