Omständigheterna för färjetrafiken var i går speciella och det är i skrivande stund oklart exakt vilka omständigheter som föranledde polisinsatsen på färjan som blev kvar i Nynäshamn.
Men Trafikverkets förstudie "Färjetrafiken till Gotland", som GA skrev om i går, sätter frågetecken för framtidens trafik. Statliga färjor är ett av handlingsalternativen enligt studien, och i så fall måste ett beslut fattas tämligen snart även om det är mycket kvar av upphandlingsperioden. Nya färjor handlar man ju inte över disk.
Långsammare färjor övervägs också, liksom färre avgångar.
Färre avgångar? Mot Oskarshamn avgår inte ens en färja om dagen, stora delar av året. Lördagarna är avgångsfria.
Jag skrev i fredags om hur antalet resenärer från Ystad till danska Bornholm har ökat de senaste 20 åren och om hur låga biljettpriserna är. Jag skrev också om hur samma rederi bedriver trafik till Bornholm från tre hamnar – Ystad, Köpenhamn och tyska Sassnitz – trots att Bornholms befolkning bara är två tredjedelar av Gotlands. Vad jag inte skrev något om då var antalet avgångar.
I dag 19 mars går det fyra avgångar i vardera riktningen mellan Ystad och Bornholm, som ihop med Öresundsbron och knappt sex mil på svenska vägar är det snabba alternativet med 80 minuter på färjan. Mellan Bornholm och Köpenhamn går det en färja i vardera riktningen. Turen tar fem och en halv timme, men mot Bornholm är det i gengäld en nattfärja som anländer sex på morgonen. Mellan Bornholm och Sassnitz går det så här års några avgångar i veckan, även om de just nu är inställda den närmaste framtiden, av Coronaskäl.
Från min gotländska horisont ter det sig som om Bornholmstrafiken ger resenärerna ett flertal prisvärda alternativ.
Som en jämförelse med Gotland så går i dag två färjor i vardera riktningen mellan Gotland och Nynäshamn och en färja i vardera riktningen mellan Gotland och Nynäshamn.
Att man skulle minska antalet färjeavgångar mellan Gotland och fastlandet jämfört med dagens trafik ter sig helt oacceptabelt. De är redan för få.
Och medan Trafikverket överväger statliga färjor så har Bornholmstrafiken relativt nyligen gått i andra riktningen. Fram till relativt nyligen drevs trafiken av det statliga rederiet som hette just Bornholmstrafikken. Men sedan september i förfjol har det privata rederiet Mols-Linien tagit över.