Isaac Hällström berättade i fredagens GA om sina fruktlösa försök att få en fungerande kontakt med mottagningen för habilitering, så att han kan få det läkarintyg en familjemedlem behöver. Du kan även läsa hans egna ord i insändaren på nästa sida.
Problemet tycks i den här fallet osedvanligt svårt, men det är tyvärr inte unikt eller otypiskt. Just svårigheten att få kontakt och respons är en återkommande kritik mot flera delar av Region Gotlands verksamhet.
Kolada är ett projekt där olika kommuners verksamheter jämförs vad gäller verksamhetens resurser, volymer och kvalitet. Av Kolada framgår att Region Gotland är betydligt sämre än den genomsnittliga kommunen när medborgaren försöker få tag på rätt person för att få svar på en fråga. Hur svårt det är att få kontakt skiljer sig naturligtvis åt mellan olika förvaltningar. När det gäller somliga är det som om de inte VILL ha någon kontakt med omvärlden.
Det ska för all del sägas att denna ovilja till kontakt människa till människa inte är någon unikt kommunalt fenomen. Den präglar alltmer av samtiden, inklusive stora delar av det privata näringslivet. Oräkneliga gånger har jag trålat efter ett telefonnummer på ett företags hemsida, men det är ingen som vill tala med dig. Du hänvisas till mejladresser eller formulär som ska fyllas i online. Verktyg som kanske inte alls är avpassade för att du utförligt ska kunna redogöra för ditt ärende. Mänsklig kontakt är tydligen en tidsödande verksamhet som det inte ligger några pengar i.
Företag blir allt bättre på att samla på sig och handla med information OM oss, med hjälp av IT. Men att få basal individanpassad information tillbaka tycks allt svårare. Hur kul är det exempelvis att hamna i en evighetslång telefonkö när man söker kontakt med ett telebolag? Borde inte det gå deras yrkesstolthet förnär?
En och en är kan både medborgare och kunder vara alltför jobbiga att möta, tycks det. Kolada jämför olika kommuner för at stimulera dem att bli bättre, bland annat på tillgänglighet. Kanske behöver vi en motsvarighet så att inte bara kommuner utan även företag stimuleras att vara till hans och vara serviceinriktade. Det ser inte bra ut att vara sämst i klassen.