Att lära ut källkritik och motarbeta fake news är ett av skolans viktigaste uppdrag. Kontrollera alltid fakta, dra inte för snabba slutsatser, döm ingen på förhand. I det har du brustit Eva Bofride, när du på GT:s ledarsida (11 maj) går hårt åt den EU-debatt som en grupp gymnasieelever arrangerade i Säves aula den 13 maj. Även om du efter debatten indirekt erkänner att du hade fått det mesta om bakfoten står du fast vid att Wisbygymnasiet tullade på lagen om opartiskhet.
Det är en allvarlig anklagelse. Det är nog få som var med i måndags som anser att miljöpartisten Jakop Dalunde gick över en gräns när han berättade om sitt arbete som EU-parlamentariker, hur hans politiska engagemang växte fram och varför det är så viktigt att unga röstar i dag.
Det är svårt att se hur skolans EU-juniorambassadörer skulle ha agerat annorlunda. Skulle de ha ställt in besöket när inte alla EU-parlamentariker kunde komma? Från början hade även Cecilia Wikström från Liberalerna tackat ja. Skulle de ha låtit Dalunde komma vid ett annat tillfälle? Men då hade han ju fått ännu mer talartid och stått ännu mer oemotsagd.
Vill du att Gotland ska ha en annan policy än de skolor runt om i landet som välkomnar EU-parlamentariker även i valtider? Du skriver att Jakop Dalunde i sin roll som parlamentariker gavs möjlighet att göra ett starkare avtryck hos eleverna. Det kan du ha rätt i det även om han inte valtalade. Men i den offentliga debatten deltog Lars Thomsson från Centerpartiet och Filip Reinhag från Socialdemokraterna vilka är betydligt mer erfarna och äldre än de övriga debattörerna. Var det också ett problem?
Eleverna har gjort ett fantastiskt arbete vid sidan av sina studier. De har hela tiden varit öppna med arrangemanget och trott att de har gjort något bra för skolan och Gotland.
Region Gotland har heller inte haft några synpunkter på deras upplägg. Som lärare är det inspirerande att se när ett samhällsengagemang vaknar till liv hos eleverna, när de lämnar sina bubblor och börjar ta eget ansvar för vad som händer.
Det är kanske den viktigaste frågan just nu, att få den unga generationen att forma en bättre värld än den vi äldre byggt upp. Många ungdomar upplever politiken som svår, käbblig, där det mest handlar om att hitta fel hos andra än att söka samförstånd.
Tyvärr har din ängsliga och ogrundade kritik blivit det bestående intrycket hos dessa modiga och engagerade elever.
Du är skyldig dem en ursäkt.