Ytterligare två år av prishöjningar

Så sant så...Arkivfoto: Malin Vinblad

Så sant så...Arkivfoto: Malin Vinblad

Foto: Malin Vinblad

Politik2011-10-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Är det meningen att vi ska hurra nu? Nuvarande avtalsperiod för färjetrafiken upphör 2015, men i går fick reda på att Destinationen och staten hängt på ytterligare ett kort avtal som sträcker sig över två år från 2015 och fram till 2017.

Oh, så bra att vi kan vara säkra på att det går några färjor då också, om nu upphandlingen skulle dra ut på tiden. Jippie! Eller?

Nja, det existerande avtalet för färjetrafiken har inneburit att biljettpriserna stiger med oljepriset. Att resenärerna inte är helt prisokänsliga tyder tyvärr den senaste statistiken på, då antalet passagerare på färjorna sjunker samtidigt som flygets volymer har ökat.

Besöksnäringen är en av de absolut centrala näringarna för gotlänningarnas försörjning. Och färjetrafiken och dess priser är ju inte precis oviktiga faktorer för de andra näringarna heller.

Alla berörs av villkoren för att frakta människor och varor till och från Gotland.

Det förlängda avtalet innebär att de prishöjande principerna kan praktiseras i ytterligare sex år istället för fyra. Två extra år då världsmarknadspriset på olja kan styra människor att resa någon annanstans än hit. Och när världsmarknadspriset är högt i nuvarande konjunktur, då är det inte svårt att räkna ut vad som kommer att hända om Europa, Japan och Nordamerika får fart på sina ekonomier.

I fortsättningen gäller det att vi har örnkoll på utvecklingen för biljettpriset och resandet. Vi måste ha beredskap för att ingripa och bilda opinion för förändring om utvecklingen bekräftar det vi nu kan misstänka. Att biljettpriserna har nått en smärtpunkt där ytterligare höjningar förstör förutsättningarna för det gotländska näringslivet.

Sades det för övrigt inte att Gotland skulle få ett betydande inflytande över villkoren för trafiken efter 2015? Hur har det gått med det? Har Gotland överhuvudtaget tillfrågats om det tvååriga påhängsavtalet? För jag har åtminstone inte hört något om en regional debatt i frågan.

Kanske har regionstyrelsens ordförande haft en intern debatt med sig själv. Åke Svensson är i alla fall nöjd, låter han meddela i ett uttalande på kommunens webb. Han säger:

- Färjetrafiken är den viktigaste utvecklingsfaktorn för Gotland. Jag ser därför positivt på att ett korttidsavtal tecknats. Vi är nöjda med dagens trafik och samtidigt skapas nu tid att genomföra en trafikupphandling i samverkan.

Borde han inte vara mer på tå i denna fråga, som högsta företrädare för regionen Gotland och dess medborgares intressen?