En del har anklagat politikerna i Region Gotland för att de format anbudsförfrågan för destinationsmarknadsföring och näringslivsservice så det är riggat för Turistföreningen, GTF, och Tillväxt Gotland att ta hem. Men när nu Turistföreningen lagts ner och Tillväxt Gotland räknar på anbudet verkar det mer vara riggat för att regionen själv ska sköta det hela genom sitt eget bolag.
Skall-kraven i anbudet är för tuffa och detaljerade och möjligheterna att göra någon vinst på verksamheten anses små. Det regionen är villig att betala ger bara en non-profit-verksamhet. Så lät tongångarna på det frukostmöte som Tillväxt Gotland hade i går. Viljan från öns näringsliv att sköta dessa frågor är nog stor, men de ser det svårt att göra någon vinst på affären.
Nu ska diskussionen fortsätta om hur Tillväxt Gotland och deras medlemmar ska göra. Antingen bildar de bolag själva och lägger anbud. Eller också bildar de bolag med en partner. Det finns säkert penningstarka företag på Gotland som har stort intresse av att destinationsmarknadsföringen och näringslivsfrågorna sköts bra. Och som kan bli en partner i Tillväxt-Gotlandbolaget. Ett tredje scenario är att något annat bolag på Gotland eller utifrån lägger anbud och får jobbet. Eller också kommer inga anbud och regionen får genom sitt Industrihusbolag sköta verksamheten. Såsom det kommer att ske i år, eftersom GTF lagts ner.
Ännu är det alltså många frågetecken om hur destinationsmarknadsföringen ska skötas på Gotland. Alla är dock överens om att det är oerhört viktigt att den sköts professionellt och uthålligt. Och det finns en stark vilja bland alla företagare att samverka för att uppnå detta mål. Just vikten av samverkan och att bibehålla de företagsnätverk som finns, diskuterades på frukostmötet.
Vad som än händer finns viljan att bevara Tillväxt Gotland som det företagsnätverk det är. Sedan återstår att se hur samverkan ska ske med de andra nätverken som Produkt Gotland och Visby Centrum. Och andra. Företagarna behöver nätverk och regionen behöver en samtalspartner i öns näringsliv. Fortsättning följer.