Vinst med en ny kaj

En ny kryssningskaj är en mycket lönande investering som ger jobb, skattepengar till regionen och vinster till öns näringsliv.

En ny kryssningskaj är en mycket lönande investering som ger jobb, skattepengar till regionen och vinster till öns näringsliv.

Foto: Håkan Ericsson

Politik2011-06-17 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Varje år så här dags blir det tydligt hur viktigt det är att Gotland och Visby får en ny kryssningskaj, som gör att Östersjöns kryssningsbåtar stannar i Visby. Och inte som så ofta åker förbi för att det blåser för mycket för att kunna anlöpa och låta kryssningsturisterna besöka vår underbara ö.

Visst kostar en ny kryssningskaj mycket pengar. Allt mellan 100 till 200 miljoner kronor. Men man beräknar att den skulle vara betald på 7-8 år genom de hamnavgifter som båtarna får betala vid varje anlöp. Och om vi får en bra och väderokänslig kryssningskaj så kommer antalet anlöp att öka radikalt. För Visby och Gotland är ett attraktivt mål i Östersjöregionen.

Veckans förlorade kryssningsanlöp gav en förlust på cirka 1,2 miljoner kronor, enligt förra turistchefen Mats Jansson i gårdagens GT. Då har han räknat på den låga spendersiffran 365 kronor per turist. När jag kollat runt på nätet, så brukar man räkna med att en kryssningsturist gör av med cirka 900 kronor vid ett landbesök. Om vi då räkna med ett medeltal på 500 kronor per turist och årets beräknade cirka 40 000 kryssningsturister, så innebär det att öns näringsliv skulle tjäna cirka 20 miljoner kronor på kryssningsturisterna.

Om vi då jämför med 2005 då anlöpen var dubbelt så många, var inkomsten för öns näringsliv dubbelt så stor. Och med en ny kryssningskaj skulle anlöpen slå nya rekord. Vilket naturligtvis också ger fler jobb. I det perspektivet är en ny kryssningskaj en mycket lönande investering som ger jobb, skattepengar till regionen och vinster till öns näringsliv. Och investeringen har betalat sig själv genom hamnavgifterna på ganska säkert tio år. Går det dessutom att få EU-stöd och statligt stöd så blir investeringen ännu mer lönsam snabbare.

Även om kryssningskajen konkurrerar med andra investeringar i regionen tror jag det är viktigt att regionledningen prioriterar den högt. Den ger snabbare återbetalning än många andra viktiga investeringar. Den ger ju jobb, skattepengar och företagsvinster.