Vinna eller försvinna?

Landshövding Cecilia Schelin Seidegård är styrelseordförande i Gotlands Turistförening. Är det vinna eller försvinna för GTF och Tillväxt Gotland nu?

Landshövding Cecilia Schelin Seidegård är styrelseordförande i Gotlands Turistförening. Är det vinna eller försvinna för GTF och Tillväxt Gotland nu?

Foto: Petra Jonsson

Politik2010-12-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Med stor majoritet, 11-4, beslutade kommunstyrelsen om en samlad upphandling av näringslivsservice och marknadsföring av destinationen och varumärket Gotland. Tvistefrågan var om det skulle vara en samlad upphandling eller om det också skulle kunna bli en uppdelad upphandling. Det var alltså nästa ingen skillnad alls mellan det som Moderaterna och Folkpartiet ville och det som de rödgröna och Centerpartiet ville.

Alla ville ha en stor upphandling med placering av all verksamhet i Donnerska huset, så det blir "en dörr in" och att det bolag som får anbudet måste vara konkurrensneutrala i förhållande till öns företag. Dessa anbudsvillkor från alla politiker (även M och FP) gör att inga gotländska företag kan lägga anbud. De kan inte bilda en motsvarighet till Gotlandsbuss, då de ska hantera verksamheter åt andra företag på ön och de kan helt enkelt inte vara konkurrensneutrala. Så de enda som återstår är det bolag som sannolikt bildas av Gotlands Turistförening, GTF, och Tillväxt Gotland. Eller om något eller några bolag på fastlandet eller utomlands lägger anbud på uppdraget.

Nu behöver inte GTF och Tillväxt Gotland bilda något nytt bolag, då GTF har kvar sitt bolag Gotland City AB, de som skötte verksamheten i Stockholm. Där finns ett bolag klart med ett aktiekapital på de nödvändiga 100 000 kronorna. Bestämmer sig de båda föreningarna att aktivera bolaget, så behöver de bara byta namn och Tillväxt Gotland köper in sig med halva aktiekapitalet. Allt detta förutsätter dock att både GTF:s och Tillväxt Gotlands medlemmar säger ja till detta bolag och att lägga anbud.

Det finns de inom turistnäringen som gärna sett en uppdelad upphandling, för en del bitar går att driva kommersiellt. Men de inse också att vissa delar är inte lönsamma och måste bekostas av kommunen, annars blir de inte gjorda. Marknaden klarar inte allt, men en del. Företagardagen skulle ett företag kunna sköta och dra runt med vinst.

Målet är "en dörr in" både för företagare och turister och en vässad verksamhet, som ger mest valuta för skattepengarna. En del oroas för att det blir en kollos på lerfötter och att det kan bli väldigt tungrott. Nu handlar det väl om att vinna eller försvinna för GTF och Tillväxt Gotland. Och att kommunen kan bedriva en kostnadseffektiv närings- och turistpolitik, som ger jobb och tillväxt.