Vid två tillfällen har jag blivit utskälld av förra kommunalrådet Eva Nypelius (C) för att jag skriver om hur verkligheten ser ut för den framtida färjetrafiken.
Jag blundar inte på båda ögonen och förtiger fakta om miljöpåverkan, de dyrare passagerare- och fraktpriserna, bristen på billiga och miljövänliga bränslen och fartens betydelse.
Jag förtiger inte heller att snabbfärjorna inte gett någon befolkningsökning, utan tvärtom genom prisökningarna har lett till en stor minskning av antalet gästnätter på Gotland. Besöksnäringen hotas av att prisas ut ur marknaden på grund av de dyra färjepriserna.
Enligt Eva Nypelius är det fel att offentligt diskutera de verkliga villkoren för den framtida färjetrafiken, utan alla måste hålla fast vid de gotländska ståndpunkterna.
Jag tycker det är helt fel, att en ännu framträdande gotländsk politiker, försöker tysta en debatt om verkligheten i en så avgörande fråga som Gotlandstrafiken. Det vore mycket mer förtroendeingivande om Eva Nyplius skaffade sig kunskaper om att det inte går att driva båtarna på nuvarande bränsle och köra 28 knop, utan att bränslekostnader och koldioxidutsläppen stiger enormt.
Jag tycker Eva Nypelius borde lära sig att den flytande fossilgasen, LNG, inte kommer att göra bränslet billigare. Och att färjorna aldrig kommer att kunna drivas helt eller delvis av gotländsk biogas. Det enda som hjälper är att sänka farten något, tills billigare och miljövänligare bränslen finns, någon gång om 30-40 år. I bästa fall.
Till dess hjälper bara lägre fart än dagens 28 knop. Om man sänker farten till 24 knop, sänks bränslekostnaden med minst 30 procent. Liksom miljöutsläppen. Detta innebär en fartsänkning med 15 procent. Det är som att sänka farten från 110 kilometer i timmen till 95. Knappast någon traktorfart, som Eva Nypelius helt oseriöst drog till med i GT 18/2.
Jag har krävt, att om det blir en fartsänkning till 24 knop, vilket innebär 30 minuter längre på Nynäshamnslinje och 15 minuter på Oskarshamnslinjen, så måste den sänkningen betala sig i lägre priser för resenärer och frakterna. Jag tycker det är dumt av en framstående gotländsk politiker att vilja tysta en debatt om hur vi kan få bättre och billigare färjetrafik.