Vilken underbar gotländsk företagare!

Susanne Linjenberg är en underbar gotländsk företagare, som på Företagardagen berättade mycket som både företagare och politiker borde tänka på.

Susanne Linjenberg är en underbar gotländsk företagare, som på Företagardagen berättade mycket som både företagare och politiker borde tänka på.

Foto: Bengan Zettergren

Politik2009-11-06 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag visste att Susanne Liljenberg var en extraordinärt bra företagare, men hennes berättelse om hur hon tillsammans med vänner byggde upp varumärket för Granit, gjorde mig hänförd. Så mycket klokskap och mod att vara sig själv och tänka på väsentligheterna, som hon talade om, borde vara modell och inspiration inte bara för företagare. Även samhällsförändrande politiker borde lära av Susanne Liljenberg.

Personalen måste vara med
Det jag fäste mig vid mest var hennes betoning av hur viktigt det är att ha personalen med sig i hela varumärkesuppbyggnaden och försäljningen. Hennes filosofi var att styra med kärlek och inte med rädsla. Hon betonade småskalighet, att jobba lokalt, men tänka globalt.
All personal fick vara med i produktutveckling och allt roligt. De hade brainstormingmöten spontant vid fika och den som ville fick vara modell när de skulle marknadsföra Granits kläder. Som företagare är det viktigt att ha en vision och ett mål. Målet för Granit var "Förenkla ditt liv - få tid att leva".
Detta gäller även företagare, betonade Susanne Liljenberg. Företagare jobbar ofta väldigt mycket, men de måste också ta ledigt och njuta av familjen och ledigheten. Och alla måste sluta andas snabbt och stötvis av livsstressen och stanna upp och andas djupt och långsamt. Jag tappade räkningen efter femte gången, men det som Susanne Liljenberg ofta sa var "Det enkla är oftast det svåraste". Hennes företagande handlar mycket om att våga vara sig själv, tro på sig själv och våga ta språng. Att inte ta sig själv på så stort allvar och rådfråga när man inte kan. Men i all lekfullhet så gäller det att hålla stenkoll på ekonomin och att lönsamheten är god.
Även den andra föreläsaren, Ulf Harling kom med många goda råd till öns företagare och politiker. Nyckeln till framgång handlar om att vara positiv, ha klara mål, ha bra rådgivare, känna och visa entusiasm för det man gör. Han tog också upp detta med medias roll. Efter allt gnäll som kanaliserats via Tillväxt Gotland mot öns tidningar, var det välgörande att höra Ulf Harling visa på, att sex av sju nyheter på första sidan i dagens GT var positiva.

Affärer i tidningen!
Och att en företagare måste läsa tidningen för där finns upphovet till affärer. I tidningen skildras verkligheten och ger uppslag till vad som förändras och kan ge upphov till affärer. Den som inte läser tidningen är en dålig företagare, måste slutsatsen bli!
Det jag också fäste mig vid, var redovisningen av vilka universitet som vunnit en programmeringstävling. Etta var universitet i Warszawa, tvåa ett i Kina, trea det i S:t Petersburg och först på fjärde plats kom berömda MIT i USA. Vi har polska byggjobbare på Gotland ibland. Varför utnyttjar vi inte närheten till världens främst lärosäte i dataprogrammering?
Och vilka möjligheter ger inte närheten till S:t Petersburg. Med båttrafik österut kan Gotland växa enormt i tillväxt och affärer. Det gäller att agera lokalt, men tänka globalt. Och ta vara på Gotland centrala läge i Östersjöregionen.