Viktigt värna veckans värde
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag har i och för sig ännu aldrig varit på någon programpunkt där det inte varit folk. Men frågan är hur mycket veckan kan växa utan att förlora sitt värde.
I dagarna blev det offentligt att Hultsfredsfestivalen lägger ner. En institution som blivit förbisprungen av konkurrenter.
Än så länge har ingen som försökt lyckats med att kopiera Almedalsveckan. Almedalen äger fortfarande. Men uppstickare finns och det gäller att hela tiden arbeta på varumärket och värna det som är så attraktivt. Närheten och tillgängligheten. Det stora utbudet och att allt är öppet och gratis.
Erfarna veckobesökare låter bli att pricka för programpunkter att besöka i förväg. Dessa planer håller ändå aldrig. Man tar dagen som den kommer och lyssnar i surret var intresset för stunden är som störst.
Trots det enorma utbudet ligger allting inom gångavstånd. Vartenda skrymsle, innergård och restaurang är invaderad av någon som vill nå oss med sitt budskap. Utdelningen är helt klart positiv annars skulle man knappast återvända.
Utvecklingen har varit minst sagt enorm. Det var först i mitten av 1990-talet som andra än de politiska partierna började arrangera seminarier under veckan.
1998 ordnades sex (6!) seminarier. 2001 hade antalet vuxit till 50, fyra år senare, 2005, var de 250 och i fjol rekordet drygt 1 000 som alltså är slaget med valåret 2010 och nästan 1 400 arrangemang.
Kanske blir detta året det stora testet. Håller veckan ihop eller kommer den att spricka i sömmarna med ett brak?
Att återupprätta ett förlorat värde är svårt. Det står alltid någon förberedd och redo att ta upp den fallna manteln.