Vi gråter mindre i bättre bilar
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Men det viktigaste skälet till att gotlänningar kör gamla bilar är nog trots allt att Gotland har, med hyggligt bred marginal, landets lägsta snittinkomst om man jämför med andra regioner. Det finns kommuner där snittinkomsten är lägre. Borgholm på Öland till exempel. Men bland länen ligger Gotland på inkomstligans jumboplats.
Det finns de som säger att tillväxt och ekonomi inte är det viktigaste i världen. Att Gotland gärna kan få fortsätta halka efter, om vi bara kan få leva med och behålla alla öns goda och unika livsbetingelser. Det finns ett annat sätt att leva, och då är inte levnadsstandard det viktigaste.
Någon sanning finns i detta. Givetvis finns det värden som är ovärderliga. Men om man försöker låtsas att det inte behöver spela någon roll att gotlänningarna tjänar lite pengar, då blundar man för några obekväma fakta.
Varför inte börja med bilarna? De som kör gamla bilar löper högre risk att dö, eller att skadas för livet, när det inträffar en olycka. Gamla bilar släpper dessutom ut mer koldioxid och föroreningar än nya bilar. Hur påverkar det livskvaliteten?
Det går igen på område efter område. Gotlänningar får också svårt att konkurrera på en fastighetsmarknad där snittpriserna är ganska höga, trots att de bofastas inkomstnivå är låg. Det påverkar samhällsklimatet negativt.
Lägre inkomster innebär mer ohälsa, mer vantrivsel på arbetsplatsen och större otrygghet inför förändringar.
Gotland behöver bli rikare. Och det handlar inte bara om att åka i flådigare bilar.