Verkliga och påhittade farhågor

Politik2010-03-22 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det har varit tyst om två viktiga frågor rörande gotlandstrafiken den senaste tiden.
Dels planerna för Kappelshamn. Hur går det med Gotlandsflygs planer att köra kompletterade sommartrafik? Har man hittat nån lösning som är genomförbar?
Dels frågan om ett ökat regionalt ansvar för själva utformandet av gotlandstrafiken i stort. Vad händer i arbetsgruppen som skulle jobba vidare med detta?
När Destination Gotland kallar till stormöte för att möta passagerarna är det oftast praktiska frågor som diskuteras: maten, tiderna, priserna, bagagehantering och hur det är att åka med djur och barn.
Som Mats Jönsson skriver här intill visar det troligen att gotlänningarna är nöjda med sin trafik. Besökare som använder trafiken i andra riktningen har i stort sett samma frågor, även om den kategorin har mer kritik angående prissättningen.
Det går att få billiga biljetter till Gotland på ett sätt som inte var möjligt tidigare. Det passar säkert dem som reser hit på semester och kan planera långt i förväg. Men för alla vinterfastlänningar och andra som reser till Gotland oftare och kan ha anledning att åka med kort varsel, är situationen en annan.

Priset för oss som är skrivna här kan knappast bli lägre än det är. När jag senaste åkte reflekterade jag över att taxiresan från norra Visby till hamnen kostade mer än resan över till fastlandet...
Att ha trygga och pålitliga kommunikationer är, som sagts otaliga gånger, a och o för Gotland. Att Destination Gotland skulle byta ut sin besättning mot personal från låglöneländer är en föraktfull inställning utan grund i verkligheten.
Gotlands Folkblad har med emfas gett luft åt dessa farhågor den senaste tiden, jag har väntat på nån sorts förklaring eller reflektion kring detta men inte sett till något. Kanske kommer den i veckan efter att det i lördags stod klart för alla att det förslag Håkan Ericsson utgår från inte ens berör passagerartrafik i Sverige.
Det finns många orosmoment att ta hänsyn till gällande gotlandstrafiken utan att man behöver konstruera krystade "hot" utan förankring i verkligheten.