Vem ska betala?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Men det skrivs på många ställen och med stor tydlighet att det är staten, som har det ekonomiska och politiska ansvaret för färjetrafiken. Om inte staten ställer upp på Gotlands villkor vad gäller finansieringen av Gotlandstrafiken, kan inte Gotland ta över ansvaret som trafikhuvudman.
Det sägs klart i formuleringen "Avgörande för att kommunen ska kunna ta över ansvaret för trafikavtalet är en långsiktigt hållbar finansieringslösning." Och det står också att "..finansieringen ska dock säkras av den nationella nivån för att inte ekonomiskt kunna påverka kommunens verksamheter negativt."
Dessa och andra formuleringar om vem som ska betala trafiken borde göra det fullt klart, att om regeringen kräver gotländsk medfinansiering av färjetrafiken, då måste kommunfullmäktige säga nej till att ta över ansvaret som trafikhuvudman. Men om regeringen säger ja till en sådan långsiktig ekonomisk garanti, då kan Gotland ta över ansvaret.
Under förutsättning att nuvarande och kommande regeringar accepterar statens totala finansieringsansvar och garanterar, att som Åke Svensson(s) brukar säga, inte en gotländsk skattekrona tas till färjetrafiken, då kan det bli en framgång för Gotland, med större påverkan på trafikens innehåll än idag.
Beslutet att ta över detta ansvar är ett av de viktigaste besluten som kommunfullmäktige tar inom överskådlig tid. Därför är det oerhört noga att alla detaljer granskas och diskuteras öppet och demokratiskt. Det kan bli århundradets viktigaste beslut för Gotland.