För en tid sedan grävde Pigge Werkelin fram resandesiffrorna på båtarna uppdelat på besökare och gotlänningar. Den uppdelningen hade rederiet redovisat varje år på Öppet forum. Men ingen kollade betydelsen av dessa staplar över besökare och gotlänningar. Alla, inklusive besöksnäringens aktörer, trodde att det var en stadig ökning av besökande resenärer från fastlandet.
Skärskådar man de resandesiffror som Pigge Werkelin tagit fram från Trafikverket, så framgår det klart, att mellan 1999 och 2011, så har andelen besökande som tagit båten ökat med cirka 14 procent. Medan gotlänningarnas resande ökat med det dubbla från 1999 till 2011. Hela 106 procents ökning av gotlänningarnas resande mot bara en ökning med 14 procent för besökare från fastlandet. Mellan åren 2003 till 2006 minskade antalet besökande från fastlandet på båtarna. För att sedan öka fram till 2011 då besökarna åter minskade sitt båtresande.
Under 1990-talet kunde en besökande fastlandsfamilj med två vuxna, två barn och bil besöka Gotland via båten för cirka 2 000 kronor. 2009 hade det gått upp till 3 000 kronor och 2012 kostar det 4 000 kronor. Om man inte ska åka på natten, då det är lite billigare. Självklart påverkar det allt högre priset resandet. Om det kostar 4 000 kronor för en familj att åka till Gotland, så är det bara familjer som har god ekonomi, som anser sig ha råd att besöka Gotland. De med mindre plånböcker som vill bo billigare har inte råd. Företagare inom besöksnäringen har påvisat, att det blir allt färre gästnätter på de billigare boendealternativen.
Hur får vi ner de höga biljettpriserna som hotar lamslå den gotländska besöknäringen? Trafikverket spånar på hur de ska få största möjliga konkurrens i upphandlingen för att få ner kostnaderna för trafiken. Är delad upphandling en väg eller ska det bli statliga färjor. En annan möjlighet som vi inte vill höra talas om är dämpad fart på båtarna eller ve och fasa en hamn på fastlandet.
Detta är en verklig ödesfråga för Gotland och hoten känns större och fler än på många år. Nu krävs verklig samling och gemensamt arbete från Gotland för att påverka regeringen. För vem ska annars betala för vår landsväg.