I juli i år gick Göran Nygren, som företrädare för speditionsfirmorna, ut i ett upprop mot de prishöjningar som rederiet gjorde på fraktpriset. Han beskrev att Destination Gotland höjt priset med tre procent i år, sju procent förra året och sex procent 2009. Och i september aviserades en ytterligare prishöjning på 7-8 procent. Som nu är genomförd.
Han varnade för de höjda fraktprisernas effekt på öns näringsliv och LRF och andra hakade på. En del av öns livsmedelsproduktion är priskänslig för fraktpriser då förädlingsvärdet är lågt liksom priset.
Senare i höst har det framkommit att Destination Gotlands del av fraktpriset är liten i förhållande till speditionsfirmornas pris. Det är ju faktiskt bara 20 procent av fraktpriset som går till Destination Gotland och hela 80 procent som speditionsfirmor tar ut. På en frakt till fastlandet med en långtradare, så handlar rederiets pris drygt 2 000 kronor på ett totalt fraktpris på drygt 9 000 kronor.
Göran Nygren lyckades styra bort uppmärksamheten på att speditionsfirmor står för den största delen av fraktpriset och göra det till ett färjetrafiksproblem. Kanske för att få staten och skattebetalarna att agera. Eller också handlar det om att slåss för att Gotlandstillägget ska vara kvar.
Gotlandstilläget innebär ju att speditionsfirmorna får lägga på 0,4 procent av priset på alla frakter i hela landet. För att bekosta den eventuella merkostnaden som Gotlandstrafiken innebär. Det är alltså marknaden, det vill säga alla fraktköpare som solidariskt får betala extra, så att öns näringsliv ska kunna slippa ännu högre fraktpriser. Det har uppskattats att Gotlandstillägget ger 70-80 miljoner kronor om året extra i inkomster till speditionsfirmorna.
Frågan är då om det bästa ändå inte är att ha kvar Gotlandstillägget. Kanske metoden för att sänka fraktpriserna istället är att höja Gotlandstillägget till 0,8 procent. Är det den lösningen som LRF egentligen vill ha för att sänka fraktpriserna?
Färjetrafiken sköts genom en statlig upphandling just nu av Destination Gotland. Det är ett fåtal stora rikstäckande speditionsfirmor som kör frakterna. Om full konkurrens rådde mellan speditionsfirmorna borde väl fraktpriserna gå ner. Eller i alla fall inte gå upp.