Varje incident är negativ
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Frågan som inställer sig är naturligtvis hur ett så allvarligt fel kan uppstå på ett nytt fartyg som genomgått otaliga kontroller innan leverans och trafikstart. Kanske den alltid närvarande mänskliga faktorn har ett finger med i spelet?
För Destination Gotland är det naturligtvis en mardröm att få ta ett fartyg ur trafik mitt under turistperioden och för resenärerna ställer det till problem med inställda turer och förskjutningar i tidtabellerna. Turismen är en av Gotlands mest betydelsefulla näringsgrenar och den skapar många arbetstillfällen. Det är många faktorer som spelar in för för att Gotland skall behålla sin plats i "tätklungan" bland populära svenska resmål.
Boendet i form av hotell, stugor, lägenheter skall ha bra standard, bokningen skall vara smidig och framförallt skall resan upplevas som trygg, säker och trevlig. Huvuddelen av resandet sker med färjorna och därför har Gotland inte råd med för många incidenter i fartygstrafiken. Resandet till och från semesterorten utgör nämligen en viktig trivsel- och minnesfaktor. Varje irriterad och osäker resenär utgör dålig PR för turistgotland.
Förhoppningsvis kan frågetecknen kring måndagens brandtillbud rätas ut så fort som möjligt och nya "HSC Gotlandia II" sättas in i trafik igen. Tills dess är det bara att hoppas att "gamla" snabbfärjan kan hålla ställningarna, trots lite mindre kapacitet.