Föreningen Gröna bilister säger sig ha "cirka 1 100 betalande medlemmar inklusive ett hundratal familjmedlemmar" - vad det nu betyder. Hur som helst är det ganska blygsamt jämfört med Motormännens riksförbund med omkring 120 000 medlemmar.
Desto mer imponerande ter sig Gröna bilisters verksamhet, där enligt verksamhetsberättelsen för 2010 "Åtta personer har blivit avlönade av Gröna Bilister under året".
Var kommer resurserna ifrån? Det är svårt att hitta information om det, men Gröna bilister har anklagats för att vara en kuliss för etanolindustrin, bland annat i denna artikel av Dagens Nyheters motorjournalist Lasse Svärd. (http://tinyurl.com/gronbil)
Biluthyrarna Sverige beskriver sig som "en sammanslutning för alla företag som arbetar med biluthyrning".
Men inte riktigt alla. Det finns biluthyrare som inte är medlemmar.
Nu riktar Gröna bilister och Biluthyrarna Sverige ett gemensamt angrepp mot Biluthyrarnas konkurrenter, två icke anslutna biluthyrningsföretag på Gotland.
De rubricerar sitt pressmeddelande "Bort med fulhyrbilarna från Gotland!"
Det får de ju tycka. Klart man kan ha synpunkter på uthyrning av äldre billigare bilar, kanske utan katalysatorer, som släpper ut onödigt mycket föroreningar. Äldre bilar är ju också ofta törstigare än moderna bilar och släpper ut mer koldioxid.
Men sedan går Gröna bilister och Biluthyrarna Sverige för långt. De kräver att de misshagliga konkurrenterna ska bort från flygplatsen och att hävdar exempelvis att "kommunen inte bör erbjuda mark till ful-biluthyrning".
Så kommunen ska ägna sig åt att mobba företag som håller sig inom lagens råmärken? Det finner jag helt oacceptabelt. Där spriten går in går vettet ut?
Land ska med lag byggas. Man kan vädja till lagstiftaren om att styra upp vilka bilar en uthyrare får hyra ut. Man kan vädja till konsumenterna. Man kan vädja till de "syndande" företagen att uppdatera sin bilpark.
Men det går inte för sig att kommunerna enligt egna godtyckliga kriterier utser somliga företag till favoriter och andra företag till strykpojkar.
Det är många gotlänningar som kör äldre bilar. Gotlands bilpark är den äldsta i Sverige, jämfört med andra regioner. Är det en annan kategori som Gröna bilister vill att Region Gotland ska mobba?