I gårkväll talades det Gotlandstrafik i riksdagen när infrastrukturen stod på dagordningen. När höstprogrammet fastställdes trodde vi att det så här dags skulle vara tämligen överspelat att diskutera den långsiktiga trafiklösningen eftersom upphandlingen inför nästa period redan skulle vara igång.
Men som alla intresserade, och vi är många, känner till går frågan nu ett varv till i Trafikverket. Man vet just nu inte om man ska glädjas, hoppas eller oroas över det, så vi gör väl alltihop.
De motioner om trafiken som våra riksdagsledamöter lagt har nu kommit i ett annat läge. Eftersom frågan i hög grad ännu är aktuell blir också riksdagsbehandlingen det. Alliansen har nu alla chanser att ställa upp på de rättmätiga kraven från ön. För som Christer Engelhardt sa i debatten: ” Regeringen måste här ta sitt ansvar ...och ge tydliga direktiv till Trafikverket om alla dessa vackra ord som regeringen faktiskt tar upp i propositioner och regeringsförklaring är något menat med.”
Den chansen kommer Alliansen inte att ta utan utskottet hänvisar till pågående arbete. Det är vanlig riksdagsprocedur och ungefär vad man kunde vänta. Men den som vill sätta press på regeringen och följa upp de gotländska aktiviteterna under sommar och höst passar naturligtvis på att visa det med ett tryck på rätt knapp vid omröstningen.
Jag utgår från att Gustaf Hoffstedt kommer att stödja Gotland i den här frågan. Jag tänkte lyssna på hans anförande men har förgäves letat i talarlistan efter hans namn. Det går att efteranmäla sig och debatten är i skrivande stund inte avslutad. Så jag ska inte orättvist kritisera Gotlandsmoderaternas företrädare men jag kan inte låta bli att förvånas över att han inte varit ivrigare att anmäla sig till årets kanske viktigaste Gotlandsdebatt i landets högsta beslutsfattande församling.
Det finns motförslag, eller reservationer som det kallas i riksdagen, att rösta på för den som vill att Gotlandstrafiken ska ses som en del av den nationella infrastrukturen och därmed ett statligt ansvar, samt behålla nuvarande hastighet.
Med tanke på det nya förslag som presenterades härom veckan är det väl ingen djärv gissning att Gustaf Hoffstedt kommer att hänvisa till det och inte rösta för förslag som innebär bibehållen hastighet. Men om resan förkortas på annat sätt så att den totala restiden inte blir längre ligger det väl i linje med den socialdemokratiska reservationen.
Så nog kan moderate Gustaf Hoffstedt - om han vill - stödja de gotländska kraven i riksdagen. Omröstning blir det först nästa vecka. Vi väntar med spänning.