Var är de nya alternativen för de som vill resa till Gotland?

Politik2011-06-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Oskarshamn vill ha all södergående trafik från Gotland och satsar på ny terminal, samtidigt som Västervik förbättrar sin hamn för att kunna ta emot stora Gotlandsfärjor på ett bra sätt. Det framgick av ett inslag i Radio Gotland i går.

Vi har övervägande kommunala hamnar i Sverige. Det har bidragit till en situation där det råder överetablering, och där kommunala hamnar konkurrerar med varandra med hjälp av skattebetalarnas pengar.

På många håll skulle kommunerna tjäna mycket på att samarbeta med varandra i hamnfrågor. Men det är ofta de inte är kapabla till det. Men för Gotland är det naturligtvis positivt om det finns olika alternativ till buds.

Men vem är det som ska använda dessa alternativa hamnar?

Oskarshamn och Västervik kappas med varandra, men själv är jag mer intresserad av trafiken. Det har snart gått två år sedan regeringen hävde det legala monopolet i Gotlandstrafiken. Plötsligt öppnade sig möjligheten för någon operatör att exempelvis driva trafik under högsäsongen och utmana Destination Gotland.

Det borde gå att driva en lönsam trafik, utöver den som staten handlar upp av Destination Gotland. Det skulle ge besöksnäringen nya möjligheter. Det skulle innebära utökad kapacitet, nya avgångar och nya resvägar. Man skulle kunna köra långsammare och billigare eller fortare och dyrare. Man skulle kunna trafikera nya hamnar, både på fastlandet och på Gotland.

Jag vet inte varför utmanarna lyser med sin frånvaro. Är svallvågorna från Destinationens båtar alltför stora för hugade konkurrenter? Den som har en teori är ytterligt välkommen att höra av sig.