Vänsterkanten

Politik2011-08-31 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Flyg mellan Norrköping och Göteborg släpper ut ungefär 49 kilo koldioxid per person. Tåg mellan samma städer släpper ut ungefär 0,00078 kilo per person. Är det då vettigt att flyga, istället för att åka tåg, på kortare sträckor? Så kan resenärerna på fastlandet fundera om de vill vara klimatsmarta.

På Gotland har vi det omvända problemet. Våra snabbfärjor släpper ut 175 000 ton koldioxid varje år medan flyget bara släpper ut 15 000 ton koldioxid. Ska vi vara klimat-smarta borde vi flyga ännu mer.

Obevekligt kommer den framtida färjetrafiken tvingas minska koldioxidutsläppen. Den idag snabbaste vägen att minska koldioxidutsläppen från snabbfärjorna är att sänka farten. Då blir både bränslekostnaderna och koldioxidutsläppen rejält mindre.

Kan vi både minska farten och minska restiden genom smartare trafik? Måste morötterna åka snabbfärja?